Een vroege goedemorgen uit Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Een vroege goedemorgen uit Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Een vroege goedemorgen uit Boedapest

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

27 Juli 2011 | Hongarije, Boedapest

Goedemorgen lieve mensen!

Ik zit een beetje slaapdronken achter de computer in het black sheep hostel (op de vijfde verdieping in een soort flat) in Boedapest. Het zijn tot nu toe hele leuke dagen geweest hier maar heb eigenlijk nog niks van de stad gezien. We zijn maandagavond rond 18.30u aangekomen na een zeven uur durende reis. Het was best leuk om nu ook eens overdag zo´n lange reis te maken. Het plan was eigenlijk om maandag overdag nog naar Bratislava te gaan, maar hier hebben we van af gezien omdat we zagen dat het de hele dag zou gaan regenen. Toch niet zo´n zin in na Malmo...

Toen we maandag aankwamen op het station van Boedapest, stonden overal mensen met flyers van goedkope kamers en vage accomodaties, heel apart. Na 5x de vraag of we nog een ´cheap room´ nodig hadden, kon ik dan ook niet meer geduldig nee zeggen. Wat irritant was dat zeg, haha. Het station in Boedapest vond ik best wel erg mooi. Leuk om in elke stad zo´n gigantisch station te zien.

Even tussendoor, ik zit op een computer waarvan het toetsenbord zo vervelend typt, en ik ben soms heel lang op zoek naar bepaalde tekens en de ´y´ en de ´z´ zijn omgewisseld. Maar hij is wel knalgroen. En zoals jullie misschien gemerkt hebben, staan er eindelijk foto´s op! Niet zo veel, want het uploaden ging heel langzaam, maaar voor de facebookers onder ons: daar staan meer foto´s.

Oh en het blijft geweldig om jullie reacties te lezen, het voelt zo dichtbij dan ofzo, alsof ik jullie gewoon meeneem op reis en probeer te laten zien wat ik zelf allemaal zie :) Ook fijn om te horen dat ik goed schrijf. Bedankt voor al die complimenten!

Goed, Boedapest. Maandagavond hebben we na dik omlopen (ik vertrouwde Jolien blind die met de kaart voorop liep, was moe van de reis en vond het wel prima zo), maar het bleek dat we zo´n tien minuten parallel aan de goede straat te ver zijn door gelopen. Oeps. Ach, weer wat extra meters gemaakt met een loodzware backpack. Ons hostel zit in een redelijk druk straatje met veel kebabzaakjes en kleine supermarktjes. Het hostel bleek op de vijfde verdieping te zitten waar we alleen maar met een kleine lift konden komen, waarvan ik persoonlijk dacht dat ie elk moment naar beneden kon storten. Als je instapt zakt de bodem ook echt gewoon een paar cm naar beneden, schrok me rot haha! Heb het al niet zo op liften...
Het inchecken ging goed, aardige gast achter de receptie en het hostel is schoon! ZO fijn. En er is een heerlijke douche met warm water en een douchecabine. Daarbuiten nog gewoon een spiegel, wasbak en toilet, dus het is best ruim. De douche moet je alleen wel de hele tijd zelf beet houden, maar dat vind ik echt geen probleem.
We hoorden al vrij snel dat er Nederlanders zaten te kletsen in de bijkeuken (we hebben ook een keuken!) en dat bleken drie jongens te zijn. Twee vrienden en eentje die alleen reisde; Maarten, Jelle en Killian.
Daar zijn we bij aan geschoven en we hebben een hele gezellige avond gehad met goedkoop bier (een euro voor een halve liter, ook wel 220 hongaarse forint, HUF) en leuke spelletjes waarbij we al snel melig werden. Uiteindelijk zijn we uit geweest en dat was ontzettend gezellig. We kwamen uiteindelijk terecht in een soort club met meerdere verdiepingen en veel gekke trappen met onverwachte bochten, en ik heb de hele avond met Killian gepraat. Het is zo gaaf dat ie alleen reist en hij heeft al zo veel van de wereld gezien. Ook hebben we een mooi gesprek gehad over het geloof.
Toen we uiteindelijk de rest weer tegenkwamen, zaten die allemaal een winterpeen te eten, die kon je gewoon kopen daar haha. Super grappig. We lagen om 3.30u weer netjes op bed, dus dat viel mee.
De volgende ochtend (gistermorgen dus) werden we pas om half 12 wakker, heerlijk. Toen maar meteen een luie ochtend / begin van de middag gehad en foto´s op de computer gezet. Rond 13.30u zijn we met Maarten,Jelle en een Canadese jongen en Engels meisje door de stad gaan lopen. We wilden eigenlijk een free walking tour gaan doen (die we ook in Kopenhagen hebben gedaan), maar daar waren we iets te laat voor... Toen maar onze eigen route gemaakt en gaan lopen. Er stond echt een enorm mooie kerk/kathedraal op een plein, wauw, die is echt gigantisch en ZO mooi. Op de gevel staat de tekst ´ego sum via veritas et vita´, of iets in die richting. Ik dacht dat het zoiets betekende als ´ik besta door waarheid en leven´ ofzo, maar dat klinkt een beetje krom. Iemand ideeen?

We zijn ook langs het parlementsgebouw gelopen, erg groot en mooi. Er was een foto expositie naast, ook leuk. Het is wel gaaf dat Boedapest wordt doorsneden door een rivier, wij zitten met het hostel in Pest geloof ik. Of nou ja, eigenlijk weet ik dat niet zeker... Het is in ieder geval erg mooi aan het water. Toch is mn eerste indruk van de stad een beetje gemengd. Er staan echt prachtige gebouwen, maar verder vind ik het er zo statig en saai en versleten uit zien allemaal. Het voelt (nog) niet zoals met sommige steden zo´n wauw-gevoel oproepen.
Na ons eigen rondje lopen, kwamen we erachter dat we nog een nachttrein moesten reserveren om naar Boekarest te gaan woensdagavond, dus dat hebben we meteen op het station gedaan.
Om 18u hadden we bij het hostel met Killian afgesproken om met zn allen te koken en eten, dus na boodschappen gedaan te hebben, heb ik kip gesneden en heb toen vrijstelling geclaimd van het koken en ben lekker gaan douchen. Toen ik terugkwam was het eten klaar, ideaal haha. De rijs was alleen grandioos geflopt, het was een of ander papje. Maar met de kip, paprika, tomaat en kerriesaus was het goed te eten.

Ik heb afgewassen met Killian en daarna zijn we lekker op ons balkonnetje gaan zitten. Uiteindelijk hebben we daar tot laat in de nacht gezeten, heel fijn zo met al die stadsgeluiden 5 verdiepingen onder je. Om 2.30u gingen we slapen, omdat Killian zn trein heel vroeg moest hebben. Hij vertelde dat ie tijdens zn reis al zo´n drie treinen had gemist omdat ie zich had verslapen, dus ik had beloofd om em wakker te maken. Om 6.15u deed ik zn kamerdeur open en toen kwam ie net met zn backpack naar buiten lopen, erg verrast om me daar echt te zien staan. Was leuk! Dat is meteen de reden dat ik hier zo vroeg al op de computer zit...

Jolien en ik gaan rond 10u naar een heel groot bad. Boedapest staat daar bekend om, het zijn een soort grote spa´s met heel veel verschillende baden met allemaal andere temperaturen en buitenbaden en sauna´s. Heb er erg veel zin in. Vanavond maar lekker ergens wat eten en morgen nog een free walking tour doen om nog wat meer van de stad te zien.

Ik ga proberen er nog wat foto´s op te zetten en dan duik ik nog even terug mn bed in. Over mn bed gesproken, er sliep een dikke Engelse gast boven me en die ging rond dezelfde tijd slapen als ik. Hij was behoorlijk dronken van de rum zei die en dat was te merken. Hij praatte gewoon hardop terwijl die hele kamer lag te slapen en is echt zo vaak heen en weer gelopen. Vervolgens lag ie eindelijk op bed (ik dacht dat ie naar beneden zou zakken zo hard wiebelde dat bed) en kwam erachter dat zn telefoon nog in zn broekzak zat, dus ging ie weer uit bed. En ondertussen maar zeggen dat ie deze avond echt nooit zou vergeten, want het was de avond dat ie een hele fles rum had opgedronken terwijl ie dat eigenlijk helemaal niet lekker vond haha. Rare Engelsen.

Goed, ik heb heerlijk geslapen verder, niet zo lang alleen, maar ik ga zo toch de hele dag in een bad liggen, dus dat komt wel goed.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs uit Boedapest

  • 27 Juli 2011 - 07:09

    Pappieyoep:

    Weer een leuk verslag ben ook reuze benieuwd naar de foto's (die ik al heb gezien beloven veel goeds!). Geinig dat jullie zoveel meemaken met zoveel verschillende mensen. Blijf maar lekker genieten van de vakantie, de mensen en de steden. X X

  • 27 Juli 2011 - 09:21

    Minke:

    Hoi Fennie,

    Leuk hoor in Boedapest! Lekker bruin geworden al?? Geniet maar van het weer want hier is de zomer (heel) ver te zoeken :( Dus ik vind het helemaal niet erg om veel te werken haha.
    En je foto's zijn ook leuk om te zien hoor!
    Oja en je toetsenbord dat ken ik haha, dat had ik in Frankrijk ook want de toetsen zitten daar anders. Het is dan zeg maar geen QWERTY toetsenbord (zo noemen ze dat)

    En lekker zeg naar die Spa!! Ben benieuwd hoe dat geweest is.

    xxx

  • 27 Juli 2011 - 13:31

    TINEKE:

    Oh Fenne.....

    Wat hartstikke leuk allemaal! Wat ontmoeten jullie veel mensen en wat zien jullie veel!
    En die lift...zoeen hadden we ook in Parijs, ik ken dat gevoel, maar iedereen komt boven, dus jullie ook hoor!
    Lekker met een eigen keukentje en gezellig met die Hollanders!
    Normaal zoek je ze misschien niet zo snel op, maar nu zijn jullie mede genieters!
    Je was inderdaad al heel vroeg op zeg, aardig van je om hem te (proberen) te wekken!
    En nu lekker in je grote baden!
    Geniet er maar weer van hoor, ik ga in gedachten met jullie mee!
    En voor vanavond...weer een hele goede reis naar Boekerest, ik ben weer benieuwd hoor!
    En je foto's zijn leuk, die met die roos in een schoen is heel apart!
    Dag hoor, en weer een hele dikke kus van mij!!!

  • 27 Juli 2011 - 13:46

    Aukje:

    Hey Fenne

    Meid wat kan jij goed verslagen schrijven, nu weer een lange vanuit Boedapest.
    Jullie genieten lekker merk ik wel, en jullie vinden ook wel makkelijk aansluiting bij andere gasten.
    Leuk hoor
    Lijkt me trouwens niet zo fijn zo'n dronken kerel boven je te hebben, maar ja vandaag liggen jullie lekker in het bad.
    Veel plezier verder en een goeie reis vanavond naar Boekarest.
    Liefs,
    Aukje

  • 27 Juli 2011 - 13:59

    Bart Sr.:

    Mooi verhaal weer Fenne uit Boedapest. En leuk dat je er ook foto's bij hebt nu.
    Gezellig met al die vreemde gasten kontakt te hebben, zo kan je mooi je ervaringen met elkaar delen.Geniet er nog maar lekker van. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes en liefs

  • 27 Juli 2011 - 14:49

    Mama:

    lieve Fenne: ik ben jaloers op je dat je naar zo'n grote spa gaat,wat zal dat lekker zijn! Ja, je treft het dus niet altijd met je kamergenoten he :-)
    Mooi dat je zoveel contact maakt met anderen, je wereld wordt steeds groter!
    Geniet ervan en goed afgdrogen hoor hahaha liefs mama

  • 27 Juli 2011 - 14:58

    Pappieyoep:

    Hee Fenne, jullie zijn toch ook in Zweden geweest (staat niet bij je bezochte landen)?

  • 27 Juli 2011 - 19:07

    Rien:

    Leuk Fenne dat je er foto's bij hebt gedaan. Krijgen we een beetje idee hoe mooi het daar is!!
    Je leert zo wel veel mensen kennen hè? Leuk om zo je ervaringen met elkaar uit te wisselen.
    Geniet maar lekker in de verschillende baden. . . . héérlijk!!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Veel plezier verder!
    Liefs,
    Rien.

  • 29 Juli 2011 - 17:32

    Marleen:

    Hee meis,

    Wat beleef je leuke avonturen, zeg!
    Een dronken gozer boven je, ieieie, gelukkig is hij er niet door heen gezakt, hihi!!
    Leuk om zo contact te hebben met andere reizigers, ze hebben allemaal hun eigen verhalen en dat lijkt me erg interessant.
    Waren de spa's lekker? Kwamen jullie er als 'oude verschrompelde vrouwtjes' uit?

    Doe de groetjes aan Jolien en tot de volgende keer!

    Kus Marleen

  • 29 Juli 2011 - 17:34

    Ik Weer...(Marleen):

    Had die bus zijn afslag gemist, hihi!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Treinen door Europa

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2011

Afsluiting

09 Augustus 2011

Eindhalte Thessaloniki

05 Augustus 2011

Laatste uurtjes Istanbul

03 Augustus 2011

Hoe de soepelheid uit onze reis verdwijnt...

03 Augustus 2011

Dagje Sofia
Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 25991

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: