Praag, oh Praag, jij prachtige stad - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Praag, oh Praag, jij prachtige stad - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Praag, oh Praag, jij prachtige stad

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

25 Juli 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Lieve allemaal!

Ik raad het iedereen aan: ga een paar dagen naar Praag. Ik ben zo verliefd op deze stad.
Gisteren hebben we een 6-uur-durende-tour gedaan, waarbij we met een gids heel Praag door zijn gecrosst. In eerste instantie leek het een saaie gids (in tweede instantie ook, maar hij bleek uiteindelijk best over wat humor te beschikken) en het eerste uur was het moeilijk onze aandacht er bij te houden. We hebben door het oude stadsdeel gelopen, het nieuwe stadsdeel, we hebben een boottocht van een uur gemaakt (heel leuk om de stad dan vanaf het water te zien! En: onder de Karelsbrug door gevaren), ergens in een restaurantje geluncht (ik had een Tsjechische specialiteit, goulash met zompig brood: heerlijk!) en we zijn tot slot naar het kasteel bovenop een berg geweest, waar ook de president woont en waar een geweldige kathedraal is. Het uitzicht van daarboven was ook mooi en we hadden prachtig weer. Onze teenslippers staan al lekker in onze voeten...

s Avonds hebben we bij een restaurantje gegeten en dat was zo lekker! Ik kon me nog van mijn schooltrip herinneren dat we een keer pasta met kip hadden gegeten en dat zag ik nu ook op de menukaart staan; het was zo lekker! Penne, kip, spinazie, kaassausje en parmezaanse kaas, hmmm. Als toetje hebben we de Praagse specialiteit uitgeprobeerd, waar van ik de naam absoluut niet weet. Dat is wel een nadeel van Tsjechie: de taal is onbegrijpelijk. Daar komt bij dat veel mensen geen Engels spreken en het dus lastig kan zijn om te communiceren. Ook zijn de mensen hier ontzettend bot, wisselgeld wordt voor je neer gesmeten, er kan vaak geen lachje af van mensen achter de kassa en heb het idee dat ze ons maar vervelende toeristen vinden. Dat is het enige nadeel dat ik kan noemen van Praag, want de rest is alleen maar positief.
Maar goed, de specialiteit dus. Dit zijn een soort deegslierten die om een stalen buis worden gerold en platgedrukt. Vervolgens worden ze boven het vuur gehouden en bakken ze langzaam van de buitenkant krokant, de binnenkant blijft zacht deeg. Met suiker en kaneel is het heerlijk! Een lekker toetje dus.

Ons plan voor de avond/nacht was om naar een club te gaan die heel gaaf scheen te zijn. We zijn dus terug naar het hostel gegaan en daar even gedoucht - lekker met koud water, want er is nog steeds geen warm water in ons deel van Praag...

s Avonds hebben we bij de bar bij het hostel gezeten en kwamen we een groep jongens uit NL tegen. Daar hebben we een poos mee gezeten en daarna uit geweest in - inderdaad - een ontzettend gave club. De naam weet ik niet meer, maar het heeft vijf verdiepingen met op elke verdieping andere muziek. Ook was er een ruimte met laserstralen en overal spiegels; heel cool. Het was ontzettend gezellig! Dat bleek wel uit het feit dat we pas om 6u naar huis gingen, hihi. We hebben over een lege Karelsbrug gelopen, ook leuk om gezien te hebben! Het was ijskoud met alleen onze vestjes aan en we waren ontzettend moe, en ik moet zeggen dat de terugreis voor mn gevoel uren duurde.
In het hostel zijn we uiteindelijk om 7u ons bed in gerold en we zijn als een baksteen in slaap gevallen.

Ik werd wakker van een mannenstem in de kamer, maar ik dacht: prima, ik lig lekker te slapen, dus ik reageer nergens op. Totdat ik werd aangetikt, en nog een keer. Toen ik mn ogen open deed stond een gast van de receptie voor mn neus.

'Weren't you going to leave today?'

Uhhhh. Nee? We hebben een nacht erbij geboekt en we moeten dus straks over naar een andere kamer

'Maar dan moet je om 10u uitgecheckt zijn, om je vervolgens weer opnieuw in te checken'

Oooooooooohja, oeps. Dat waren we even vergeten. Hoe laat was het dan inmiddels?

'Half 12'.

Oooooooh. Oeps. Sorry.

'Hmm. Het is goed, als jullie over een half uur uit komen checken'.

Okee. Uhm. Het half uur daarna bestond uit onze zooi bij elkaar rapen, backpack fatsoenlijk proberen in te pakken, omkleden enz. Waardoor we 30min later compleet oververhit beneden stonden om uit te checken. Om vervolgens weer in te checken voor de kamer naast onze oude kamer... Praktisch. Maar goed, niet zeuren! We zijn toen lekker het zwembad in gedoken, gedoucht (wederom koud) en toen de stad weer in gegaan. We hebben lekker over de Karelsbrug geslenterd, gefascineerd gekeken bij portrettekenaars (bizar hoe levensecht die kunnen tekenen!), te horen gekregen dat Amy Winehous dood is (ook bizar) en ergens lekker een koppie thee gedronken.
Ik heb een hele mooie foto van de Karelsbrug gekocht :) Als souvenir.

s Avonds hebben we met een 'ghost tour' meegelopen. Dat was een uur en we zouden spannende verhalen te horen krijgen, maar het bleek niet zo spannend te zijn allemaal... Totdat er opeens een gast met een masker het hoekje om kwam stormen, ik kreeg zowat een hartverzakking. Ik schrok me helemaal kapot, en dat resulteerde in een melig vervolg van de tour, waarin ik steeds over mn schouder keek. Na een uur was ik blij dat het er op zat hihi.

Inmiddels was het donker en wat is Praag dan ook prachtig! Overal verlichting, nog steeds super druk in de stad en alle winkeltjes waren nog open, heel gezellig. Toen voor de laatste keer over de Karelsbrug gelopen, voor het laatst naar ons hostel gereisd en hier zit ik nu mn verhaal te typen. De pc's staan het niet toe dat er foto's op worden gezet, dus wederom geen beeldmateriaal bij dit verhaal. Ik heb inmiddels al ruim 400 foto's gemaakt en we zijn nog maar een week onderweg... Maar er zitten mooie bij!

Goed, laatste nachtje in Praag dus. Morgen zouden we eigenlijk een dagje naar Bratislava (slowakije) gaan, maar we hebben net het weerbericht gecheckt en het gaat de hele dag regenen daar. We hebben het plan dus omgegooid en we gaan nu eerder naar Boedapest! Erg benieuwd hoe dat gaat zijn!

Praag was in ieder geval geweldig, ik voel me hier echt ontzettend fijn. De Karelsbrug is een van de fijnste plekken waar ik ooit ben geweest en ik raad het iedereen aan om een stedentripje naar Praag te doen!

Liefs!

Oh en PS: Lief al jullie reacties op mijn kroel-verhaal. Ik heb nog niks gehoord verder en ga er van uit dat ik em echt kwijt ben, maar ik slaap goed hoor, hihi. Praag heeft goed geholpen om mijn tragisch verlies te verwerken :)

  • 24 Juli 2011 - 23:17

    TINEKE:

    Jeetje Fenne, wat een verhaal weer!!
    Ja...Praag is erg mooi, wij zijn toen ook naar boven gelopen naar het kasteel, en overal mooi uitzicht, en 's avonds is Praag ook heel mooi he?
    Die discotheek heb ik geloof ik ook nog gezien, was die dat met dat dak?(waar dus ook op gedanst werd )
    Lekker wakker worden als je net slaapt om in en uit te checken, lekker systeem!
    Als je vantevoren al weet dat het de hele dag regent is het wel wijs om je programma om te zetten, Boedapest zal ook wel weer een hele beleving zijn!
    Allebei weer een hele goede reis hoor, en ik volg je op de voet!!!
    Dikke kus weer van mij!


  • 25 Juli 2011 - 06:26

    Frank:

    He Fenne,

    Leuk zeg om alles zo uitgebreid van je te horen. We hebben alles gelezen, alleen de reacties waren we min of meer vergeten...haha. Nu dan toch maar 1tje. Ik weet nog een beetje van Praag van een vakantie 14 jaar geleden ofzo. Het zal wel enorm veranderd zijn tegenwoordig (of juist niet). Geniet verder van de reis, doe voorzichtig and have fun !!

  • 25 Juli 2011 - 08:41

    Pappieyoep:

    Kind wat schrijf je toch makkelijk, het lezen van je reisverslag is een feest. Jullie maken heel wat mee, en dat is ook de bedoeling. Wordt wel elke keer jaloerser Fenne(!) want je gaat teveel hoofdsteden eerder zien dan moi!
    Blijf scherp meiden en geniet.

  • 25 Juli 2011 - 08:47

    Rebecca:

    Leuk om al die verhalen te lezen Fen!
    Heel veel plezier nog en ik weet zeker dat je Istanbul ook heeeel erg leuk gaat vinden ;)

  • 25 Juli 2011 - 10:35

    Marjoke:

    Hey Meissie,
    Heerlijk om je vervolg verhaal weer te lezen!!! Ik zie jullie dan ook echt lopen, al ken ik Jolien niet eens..!! Maar na dit reisverslag ga ik ZEKER eens naar Praag!!!
    Dat kan haast niet meer tegenvallen. Tja, dat de mensen niet aardig zijn neem je dan maar met dat beruchte korreltje zout hoor! Blijven glimlachen, misschien voelen ze dan de hint wel..! Ben blij dat je goed slaapt zonder je kroel, maar dat kan haast niet anders als je de hele nacht aan het stappen bent geweest!! Mooi waardeloos dat er dan gewoon een vent naast je bed komt staan om je te laten uit- en weer in checken. Hebben ze geen telefoons daar? Je zal naakt slapen....pffff. Maar goed, zo maak je van alles mee.
    Goeie reis weer verder saampjes, en ik kijk uit naar je Boedapest verslag!
    Kussies!!

  • 25 Juli 2011 - 10:56

    Jessie:

    Lieve Fenne,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen. Ik heb net alle verslagen gelezen, aangezien ze in Rome geen computer hadden om alles te kunnen checken.
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg: mooie steden gezien, gezellige mensen ontmoet, kroel weg, enge mannen met maskers, uitgaan, Praag ontdekken en niet te vergeten... een koude douche??? :O
    Ik heb het meest gelachen om die man van de receptie die jullie wakker kwam maken. Wat een gedoe ;-)

    Veel plezier in Budapest. Vooral Pest is mooi, of was het nu Buda. Volgens mij Pest. Verder hebben ze er heel veel zielige bedelende mensen en mensen die in de prullenbakken graaien op zoek naar eten, dus sterkte met het zien van dat leed. Fen, geniet van jullie reis! Ik blijf je volgen.

    Dikke knuffel van uit 's-Deel.
    xx

  • 25 Juli 2011 - 12:12

    Aukje:

    Zo Fenne, wat kan jij reisverslagen schrijven zeg.
    En dat je daar elke dag nog aan toekomt, en zin in hebt.
    Maar het is geweldig om te lezen allemaal.
    Heel veel plezier in Boedapest, en pas goed op je spullen, ha, ha.
    Groetjes en liefs,
    Aukje

  • 25 Juli 2011 - 13:53

    Mama:

    lieve fenne, wat een feest om je verslag te lezen! Check in ,check uit,ach ,je kunt er maar beter om lachen inderdaad,kind,wat kom je wijs terug van deze reis:-)
    slim dat je nu naar Budapest gaat, ik ben erg benieuwd hoe het daar is, staat ook op ons lijstje.
    dag hoor, hoop dat je inderdaad mooi weer hebt,hoelang blijven jullie daar?
    liefs,mama

  • 25 Juli 2011 - 14:07

    Rien.:

    Hey Fenne,
    Wat schrijf jij makkelijk reisverslagen zeg! Heel leuk om te lezen. we krijgen zo een beetje idee hoe jij je vermaakt! Praag is mooi hè, ik zou er best nog eens naar toe willen! Wie weet, komt het er nog eens van. Goeie reis naar Boedapest, geniet er van en we kijken uit naar je volgende verslag!!
    Liefs,

  • 25 Juli 2011 - 20:19

    Zus:

    even een digitale kus van zus!


  • 25 Juli 2011 - 20:38

    Józia:

    Hey Fenne,
    Wat vervelend van je "kroel", ik zag het helemaal voor me hoe deze zijn eigen steden-trip aan het maken is. Ik begrijp je gevoel, het is een stukje van jezelf. Maar misschien is er nog hoop en anders heeft het zo moeten zijn!
    En ja Praag wat een stad hé, mijn herinnering gaat terug naar 1976, maar je verhaal geeft veel herkenning.
    Ik wens jullie een goede reis naar Budapest en kijk uit naar jullie volgende ervaring.
    Take care!!
    Veel liefs.

  • 26 Juli 2011 - 15:03

    Bart Sr.:

    Hey Fenne,
    wat een mooi verhaal weer uit Praag, jullie maken wel het een en ander mee zeg.Je zal die ervaring niet snel vergeten, denk ik.Geniet er lekker van!
    Liefs

  • 26 Juli 2011 - 20:02

    Inge:

    Heb net even al je reisverhalen door zitten lezen. Echt superleuk allemaal zeg! Wat je allemaal meemaakt en ziet in zo'n korte tijd he.. erg bijzonder! Geniet ervan, x Inge
    p.s. Krijg er wel inspiratie van voor mijn vakantie volgend jaar (Minke??) haha.

  • 26 Juli 2011 - 20:46

    Willeke:

    Hoi Fenne,
    door je moeder werd ik op je reisblog getipt. Ik dacht ik ga zomaar effies kijken, maar je verhalen zijn zo leuk en grappig geschreven dat ik alles gelezen heb. En met de foto's is het nu ook gelukt, helemaal leuk!
    Enne, heb je al gezien dat je een album kunt maken van je blog? Ik ga je sponsoren. Als al je lezers meedoen heb je een prachtige herinnering.
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes,
    Willeke

  • 26 Juli 2011 - 22:16

    Sieb:

    dat ziet er goed uit fen haha, volgende keer wel op tijd insjekke?
    kus sieb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Treinen door Europa

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2011

Afsluiting

09 Augustus 2011

Eindhalte Thessaloniki

05 Augustus 2011

Laatste uurtjes Istanbul

03 Augustus 2011

Hoe de soepelheid uit onze reis verdwijnt...

03 Augustus 2011

Dagje Sofia
Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 25996

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: