Eindhalte Thessaloniki - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Eindhalte Thessaloniki - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Eindhalte Thessaloniki

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

09 Augustus 2011 | Griekenland, Thessaloniki

Lieve allemaal! Bij deze een laatste reisverslag uit een vreemd land, vreemde stad.

Deze laatste dagen geen internet gehad in het hostel, dus vandaar dat het een tijdje stil is geweest. Ik zit nu een paar uur voor vertrek richting het vliegveld in een internetcafe om jullie toch nog even te laten weten hoe de laatste (warme) dagen zijn geweest.

Thessaloniki dus, Griekenland. Laatste stad, eindstop. Een gek idee, aangezien deze reis voor mn gevoel veel langer dan 3 weken heeft geduurd. En toch, tegelijkertijd is de tijd voorbij gevlogen. We zijn vanuit Istanbul dus met een bus naar Thessaloniki gegaan en dat raad ik niemand aan. De buschauffeur was niet erg fijn, we vertrokken om 17.30u en dat is ook in Turkije spits. Toch begreep onze buschauffeur niet helemaal dat het voor reizigers niet prettig is om in een bus te zitten die over een afstand van 20m met 80 probeert op te trekken, om vervolgens weer bovenop zn rem te moeten. Resultaat: Heen en weer gehobbel en geslinger, onder het muzikaal genot van heel veel toeters van gefrustreerde automobilisten en een zowaar nog gefrustreerdere buschauffeur. Wel kregen we in de bus een kopje thee, koekjes, een flesje water en een kussentje, dus dat maakte veel goed.
De grensovergang duurde zoals vanouds weer tergend lang, we hebben eerst paspoortcontrole gehad, vervolgens een uur stilgestaan met de bus, toen de bus weer uit voor nog een paspoortcontrole, waarbij we drie kwartier buiten konden zitten. In deze drie kwartier hebben de Turks/Griekse muggen kennis gemaakt met mijn benen, resultaat: heel veel muggenbulten.

Goed, we kwamen uiteindelijk om 4u snachts aan in Thessaloniki, gelukkig werden we wakker gemaakt door de buschauffeur, anders waren we pas wakker geworden in Athene. (ook niet verkeerd, ware het niet dat ons vliegtuig vanuit Thessaloniki vertrekt...). We hebben toen een taxi gepakt naar ons hotel (Hotel Rex) en daar na soepel inchecken (Grieken zijn zeer relaxt, alles kan morgen ook nog wel gebeuren) nog even een douche gepakt. Om 5u ben ik dan uiteindelijk als een blok in slaap gevallen, met Jolien naast me in het tweepersoonsbed. Gezellig.
Volgende dag nog een nachtje bijgeboekt in Hotel Rex, en de twee laatste nachten in een hostel geboekt.
We kwamen er al snel achter dat Thessaloniki wel aan zee ligt, maar geen strand heeft. Beetje jammer, want dit betekende dat we een dik uur met de bus moesten voordat we bij een strand waren in het volgende dorpje. Goed, even balen, maar toch maar de bikini's tevoorschijn gehaald en naar het strand gereisd. Het was even wennen met de Griekse bussen. Het is ontzettend warm hier, zeker zo'n 35 graden, en er is vrij weinig airco in de bussen. Niet prettig. Het zweet stroomde dan ook vrolijk over ons hele lijf, maar met de zee in het vooruitzicht was het best uit te houden. Het eerste wat we deden toen we op het strand waren, was de zee in rennen. Heerlijk! Zo ontzettend mooi helder water, heerlijke temperatuur, mooi uitzicht met bergen en dorpjes in de verte. Echt helemaal bijkomen. Wel werden we de eerste 5min geschaduwd door een vent. Toen we uiteindelijk even in het zand zaten, kwam hij op 3m van ons af staan en stond hij recht voor ons, ons aan te kijken. Heel vervelend. Ik heb em uiteindelijk in het Engels verzocht om op te hoepelen, maar hij was oostindisch doof. Uiteindelijk droop ie af.
We trekken een beetje vreemde mensen aan, Jolien en ik.

Goed, lekker stranddagje gehad dus. 's Avonds (inmiddels zaterdagavond) hebben we 2.5uur gedaan over onze terugreis met de bus, omdat we in een verkeerde waren gestapt haha. We waren pas rond 22.30u weer bij het hotel en hebben toen ergens avond gegeten en ons bed in gerold. Ons energiepeil was op dat moment extreem laag en we hebben echt heel lang geslapen die nacht en ochtend.
Zondagochtend hebben we uitgecheckt en zijn we met de taxi naar ons hostel gegaan, Studio Arabas. Hier werden we hartelijk verwelkomd door een Griekse vrouw, heel enthousiast en hartverwarmend. We kregen meteen een glas koude sinas, werden neergezet op een lekkere bank en hebben met de vrouw gekletst. Ze heeft ons voorgesteld aan onze Italiaanse buren, waar we maar meteen mee naar het strand zijn gegaan. Gezellig. 's Avonds hebben we in een restaurantje heel lekker gegeten, ik had kip met een of andere champignonsaus en we hadden er Griekse salade bij. Wel werden we lastiggevallen door katten. Toen Jolien haar tasje wilde pakken, vloog er een kat naar haar hand waardoor ze een paar mooie schrammen op haar hand heeft.
Na het eten nog een poos bij het hostel zitten kletsen en wat gedronken, terwijl we ondertussen een poging deden om muggen met een elektrische vliegenmepper te doden. Dat was best grappig, want de vliegenmepper gaf een enorme schok als er een mug tegenaan vloog.

Ik ben flink lek geprikt deze dagen, vooral op mn enkels en bovenarmen. Maandagochtend (gisteren dus) hebben we een poging gedaan om de binnenstad een beetje te verkennen, maar we waren het er vrij snel over eens dat we toch maar weer naar het strand gingen. Thessaloniki's bekendste bezienswaardigheden zijn de witte toren (die in zn geheel verre van wit is) en een boog van Galerius (soort triomfboog, maar dan klein). Deze vielen zo ontzettend tegen dat we toen op de bus zijn gestapt naar het strand. Hier zijn we lang gebleven, we hebben de zonsondergang gezien en die was erg mooi. (De laatste foto's volgen als ik weer thuis ben!!) We werden nog uitgenodigd door de barman om wat te komen drinken aan zn barretje, dus dat hebben we niet afgeslagen. Hij had een of ander aardbeiendrankje, super lekker. Inmiddels was het pikkedonker en al 20.30u geweest, dus we zijn toen weer terug gereisd naar Thessaloniki.

Eerst was het plan om nog even de stad in te gaan, maar eer we gedoucht waren en onze backpacks hadden ingepakt, was het 00.00u geweest. Toen dachten we: dan gaan we nog even een stukje lopen. Helaas schrokken we ons helemaal kapot van twee grote grommende zwerfhonden die opeens recht voor onze neus stonden, dus we hebben langzaam rechtsomkeert gemaakt en nog bij het hostel gezeten. Na een goed gesprek was dat dan onze allerlaatste avond van de vakantie.

Vandaag nog wat rondgelopen in de stad, maar ik moet zeggen dat ik Thessaloniki niet zo boeiend vind. Ik had veel meer souvenirswinkeltjes en toeristen verwacht en een mooi groot plein in Griekse stijl en mooie gebouwen, maar die zijn er eigenlijk niet. Jammer. Toch ben ik blij dat we zijn geeindigd met zon, zee en strand, want dat was heerlijk bijkomen (en bijkleuren, we zijn lekker bruin geworden!).

Ons vliegtuig gaat om 19.30u. We gaan een taxi pakken naar het vliegveld, omdat we echt even geen zin meer hebben om met onze backpack een wandeltocht te gaan maken in deze bloedhitte. We landen om 21.45u in Brussel, waar papa en mama ons komen ophalen, heel fijn. En dan zit ik morgen rond deze tijd gewoon weer thuis! Of loop ik over de jaarmarkt op de feestweek (goeie timing). Het zal echt wel weer even wennen zijn thuis, sowieso het temperatuurverschil haha... Maar ook het avontuur dat er niet meer is. Thuis is alles gewoon weer normaal, terwijl hier elke dag een uitdaging was. Toch zie ik er wel naar uit om weer lekker thuis te zijn en om me even niet druk te hoeven maken om het kunnen vinden van een hostel, het slepen met een backpack en het regelen van eten.

Ik ga er nu een eind aan breien en terug lopen naar het hostel, waar Jolien zit te wachten. Dan gaan we onze laatste tocht maken met backpack (al is het maar een tochtje naar de taxi, hihi) en slaap ik vannacht weer in mn eigen bed. En niet te vergeten: eigen lekkere douche! En natuurlijk papa, mama en Minke weer zien :)

Jullie hebben nog wat laatste foto's van me tegoed en een allerlaatste reisverslag om mn blog mee af te sluiten. Voor nu weer bedankt voor alle goede-reis-wensen en andere reachties en een hele dikke zoen uit het warme zonnige Thessaloniki!

  • 09 Augustus 2011 - 12:05

    Pappieyoep:

    Jammer voor jullie dat de vakantie nu zo goed als afgelopen is maar fijn voor ons dat we jullie weer gaan zien want we hebben jou ook best gemist. Kijk nu al uit naar jullie vakantie verhalen, dan is de terugreis van Charlerois naar Breda en 's-Gravendeel ook niet zo lang fijne terugreis en tot op het vliegveld.

  • 09 Augustus 2011 - 12:10

    Minke:

    Jeeeej je komt weer bijna thuis :) Fijn hoor. Wat een hoop dingen hebben jullie meegemaakt he!!

    Tot vannacht denk ik?

    Sms anders ff als je thuis ben want dan kom ik vanuit de feesttent naar huis :) en dan blijf ik thuis slapen zodat we morgen naar t dorpsontbijt kunnen.

    xx

  • 09 Augustus 2011 - 13:02

    Aukje:

    Hey vakantiegangers

    O, o, al weer het einde van een prachtvakantie.
    Fenne, wat kan jij schrijven zeg, een plezier om te lezen allemaal.
    Een hele goeie vliegreis terug vanavond, en dan lekker weer in je eigen bedje vannacht.
    En dan kun je je morgen gelijk in het feestgedruis van 's-Gravendeel storten.
    Lieve Fenne, bedankt voor je mooie verslagen, en de groetjes, ook aan Jolien.
    Liefs, Aukje

  • 09 Augustus 2011 - 15:03

    Marjoke:

    Hey Meissie,
    Nou, dat was het dan voor dit jaar... Ik wens jullie allebei een hele goeie thuisreis. Ik denk dat je deze vakantie niet snel vergeet, wat een indrukwekkende reis zeg! Al die landen en mensen en culturen die je hebt gezien en meegemaakt...ben ik best (een beetje) jaloers op hoor! Maar ik ben ook blij dat jullie er zo van konden genieten. Gaan jullie met sommige mensen die je tegen kwam op deze reis wel contact houden? Met Matt misschien? Al denk ik dat je Killian wel leuk vond....? Nou meissie, we horen het wel weer.
    Geniet ook maar weer van het feest in je dorp en natuurlijk ook je eigen familie weer!! Lekker in je eigen bedje slapen HHMMM. En zolang als je zelf wil!!! Je hoeft niet op tijd uit te checken!!! Haha je gaat het nog missen...
    Bedankt voor het mee-reizen, ik heb echt genoten van je verhalen en kijk uit naar je deel 2!!
    Veel liefs en kussies van mij.

  • 09 Augustus 2011 - 15:15

    TINEKE:

    LIEVE FENNE (EN JOLIEN),

    GOEDE REIS EN TOT OP DE

    JAARMARKT!

    JE MOET MAAR DENKEN:

    EIND GOED AL GOED!!!!

    KUS VAN MIJ!!!

  • 09 Augustus 2011 - 19:29

    Bart Sr.:

    Hey Fenne, Als ik dit schrijf ben je al bijna in Brussel en zie je je papsie en mamsie weer. Wat zal je veel te vertellen hebben zeg.Het is ook wel een reis die je meegemaakt hebt hé, dat zal je niet snel vergeten.
    Ik heb ontzettend genoten van je reis-verslagen, heel leuk om het op deze manier meegemaakt te hebben. Bedankt dat we met z'n allen mee hebben mogen reizen. En straks weer lekker in je eigen bedje, even helemaal tot rust komen,niet meer denken: waar zullen we nu weer eens gaan eten, zijn we wel op tijd voor de volgende trein,geen paspoort controles meer enz.enz. Maar wel iets om op terug te kijken hé!
    Geniet van je herinneringen en nogmaals, bedankt voor je geweldige reisverslagen!!

    Kusjes

  • 09 Augustus 2011 - 20:35

    Rien.:

    Hoi Fenne,
    Als ik dit schrijf ben je al weer bijna thuis! Ik hoop dat de terugreis goed verlopen is en de reis naar huis met papa en mama ook voorspoedig verloopt. Straks lekker in je eigen bed, is ook niet verkeerd denk ik!
    Jammer dat Thessaloniki een beetje tegen viel, maar wel weer een stad die je aan kan kruisen op je stedenlijst.
    Ik heb genoten van je reisverslagen en was erg onder de indruk van jullie reislustigheid, doortastendheid en jullie zelfstandigheid! Klasse meiden!!
    Jullie hebben een hoop om op terug te kijken . Bedankt dat we jullie ervaringen mochten delen, je bent een kanjer in het schrijven van reisverslagen.
    Slaap lekker straks, groetjes aan papa en mama en grote zus!

    Liefs,
    Rien

  • 10 Augustus 2011 - 14:03

    Willy:

    Ha Fenne,

    Fijn dat je weer thuis bent!
    Oost West Thuis Best!!!
    Nu lekker na genieten van alle mooie dingen die jullie hebben mee gemaakt.
    En misschien wel een mooi foto boek maken,ook leuk om te doen.
    Rust maar lekker uit voor de school drukte weer begint.Succes met alles!
    Liefs Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Thessaloniki

Treinen door Europa

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2011

Afsluiting

09 Augustus 2011

Eindhalte Thessaloniki

05 Augustus 2011

Laatste uurtjes Istanbul

03 Augustus 2011

Hoe de soepelheid uit onze reis verdwijnt...

03 Augustus 2011

Dagje Sofia
Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 25993

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: