Laatste uurtjes Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Laatste uurtjes Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Laatste uurtjes Istanbul

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

05 Augustus 2011 | Turkije, Istanbul

Hoi lieve allemaal!

Bedankt voor de reacties weer op mn verslagen! Inmiddels zit Istanbul er al bijna op, over een uurtje gaan we uit het hostel op weg naar het busstation, vanwaar we met de bus naar Thessaloniki (Griekenland) gaan. Onze laatste stad! We komen daar vannacht om 1.30u aan, maar we hebben een keer een hotel geboekt dat heel dicht bij het station is, dus dat komt goed.

Ik heb zo ontzettend genoten van Istanbul. Wel is het verschrikkelijk warm, het zweet loopt non stop over je lijf. Gelukkig waait het wel lekker, dat scheelt echt veel. We hebben liters water gedronken, onze standaard daguitrusting bestaat uit zo min mogelijk kleding (vinden de turkse mannen hier erg fijn geloof ik) en een grote fles water in de hand (voor 0.75 lira heb je een anderhalve liter fles, als in: 20eurocent).
Het is goedkoop hier in Turkije, voor 4 euro kan je een avond maaltijd eten.

Ik zal even wat vertellen over de afgelopen dagen. Vandaag is het vrijdag he? Dan was ik geloof ik gebleven bij onze eerste middag/avond op dinsdag. Woensdagochtend hebben we lekker ontbeten, verse broodjes, boter, jam, cornflakes, tomaat/komkommer/feta (schijnen ze allemaal mee te ontbijten hier, erg lekker) en sap/water. Prima ontbijt! We zijn de hele woensdag gevolgd door Matt de Australiaan, die we in de trein dus hadden ontmoet. De eerste avond was het op zich prima dat hij bij ons kwam zitten, met ons mee at (zonder het te vragen) en ons de hele avond achtervolgd heeft, maar woensdag was het een beetje te veel van het goede. Matt zegt namelijk niet zo veel. Matt doesn't care about anything, he will just follow us; zijn woorden.
Goed, na een uur waren we hem al zat, omdat hij op 5cm afstand van ons af liep. Zodra we stilstonden, stond hij ook stil, zodra we bij een winkel bij tassen stonden te kijken, stond hij daar ook naar te kijken, zodra Jolien en ik in het Engels overlegden om hem er bij te betrekken, reageerde hij daar niet op. s Middags begon het geduld dan ook een beetje op te raken en zijn we overgeschakeld naar Nederlands praten. Het enige dat uit hem kwam waren zuchten, gesteun en gekreun en verder slenterde hij trouw achter ons aan. De. Hele. Dag. Als hij nou had gepraat of had gedaan alsof hij het gezellig vond; prima, maar dit was gewoon ronduit irritant.

Goed, we hebben wel veel gezien die dag. Eerst zijn we een buskaartje gaan kopen voor onze reis naar Thessaloniki (waar we vanavond dus naar vertrekken). Daarna zijn we naar de Suleymaniye Mosque geweest en die was heel erg gaaf! Hij is minder bekend en populair dan de blauwe moskee, maar zo veel mooier! Ik ben toen ook voor het eerst van mn leven een moskee binnen geweest. Bij de ingang moesten we onze slippers uit doen en kregen we een rok en sjaal aangereikt om ons mee te bedekken. Buiten stonden allemaal kraantjes waar mannen en jongens hun voeten en gezicht mee aan het wassen waren, voordat ze de moskee in gingen. Zo bijzonder om te zien; in Nederland moet je je als jongere bijna verontschuldigen als je zegt dat je christen bent en naar de kerk gaat, terwijl het hier bijna gekker is als je als jongere niet naar de moskee gaat...
Binnen in de moskee lag overal tapijt met van die vormpjes waar je precies in kon zitten/knielen. Er hingen veel lampjes en het was gewoon een heel mooi gezicht. Er waren verschillende plaatsen voor mannen en vrouwen, ook zo bijzonder. Je weet dat man en vrouw gescheiden naar de moskee gaan en dat vrouwen niet overal bij mogen zijn, maar als je dat dan van zo dichtbij ziet, is het toch anders.
Ik heb een poos op het tapijt op de grond gezeten en ik werd daar erg rustig van. Op de achtergrond hoorde je het geluid van een jongetje dat door een microfoon aan het bidden/zingen was en wauw, het was gewoon heel bijzonder.

Na de Suleymaniye Moskee zijn we naar de Blauwe Moskee gegaan. Persoonlijk vond ik deze erg tegenvallen, vooral omdat het zo ontzettend toeristisch was. Binnen stond iedereen met een grote camera in zn handen om alles vast te leggen en het was meer een culturele attractie dan een religieuze ruimte. Ik vond dat niet zo prettig. Ook vond ik de moskee van binnen niet bijzonder mooi, de tegeltjes waren ook niet allemaal blauw zoals ik gedacht had, dus eigenlijk viel deze moskee erg tegen. De rok en sjaal die we bij de ingang kregen daarentegen, waren wel mooier dan bij de Suleymaniye moskee, hihi.

Na de blauwe moskee zijn we nog naar het Topkapi paleis (nu een museum) gelopen, maar uiteindelijk niet meer naar binnen gegaan omdat het behoorlijk duur was en omdat we Christian uit Denenmarken tegenkwamen; die we ook in de trein hadden ontmoet. Daar hebben we een poos mee zitten kletsen in het park (Matt zwijgend als een soort stilleven nog steeds aanwezig) en uiteindelijk besloten we rond 17u dat we die avond met zn allen zouden gaan eten. We hebben toen even gedoucht in het hostel en even genoten op ons dakterras (het uitzicht is echt geweldig) en toen hebben we bij een tramhalte Christian weer ontmoet. We zijn bij een turks restaurantje gaan zitten en bestelden te eten, maar na een kwartier was zelfs ons drinken nog niet gebracht. We snapten er helemaal niets van, niemand sprak Engels en opeens kwamen er allemaal bakjes en schalen met eten aan. Soep, turkse specialiteiten, brood, vleesachtige krokante ballen, salades, water, cola, fanta. En dit alles hadden we niet besteld, maar het hele restaurant kreeg dat eten. We snapten er niets van, maar het was erg lekker, dus we hebben er smakelijk van gegeten. Uiteindelijk kwam ook ons bestelde gerecht er nog bij en de tafel stond zo ontzettend vol! En toen bleek dus dat we al dat eten kregen, omdat het Ramadan is en het 20.30u was geweest: dan mag iedereen weer eten. Heel grappig. We hebben uiteindelijk wel overal voor moeten betalen, maar omgerekend was je dan alsnog maar 15euro p.p. kwijt. Erg leuk om meegemaakt te hebben haha!

Die verdere avond nog lekker langs winkeltjes geslenterd en thee gedronken bij het hostel.

Gisteren - donderdag - hebben we een boottochtje gemaakt naar het Aziatische deel van Istanbul. Het was zo lekker op de boot met de wind erbij! Het uitzicht was ook geweldig, al die moskeeen en heuvels, het blauwe water. Eenmaal aan de overkant bleek het niet zo boeiend te zijn. We hebben er een paar uur rondgelopen, maar er waren vooral winkels, marktjes en restaurantjes. Als we verder waren gelopen hadden we waarschijnlijk meer gezien, maar door de hitte waren we erg loom en moe en melig, en vonden we het een beter idee om de boot weer op te stappen, terug naar Europa. We hebben zo veel gelopen die dag en het was op een gegeven moment dik 38 graden, we konden echt niet meer.
Toch zijn we nog even een kijkje gaan nemen in de Grand Bazaar, maar na 5min wisten we niet hoe snel we weer naar buiten moesten. ZO druk, warm en iedereen spreekt je aan, dat konden we echt even niet waarderen.
Ook hadden we nog niet echt geluncht, dus we zijn terug naar het hostel gegaan om wat te eten rond 16u. Na een lekkere douche wilden we nog een keer de bazaar gaan proberen, en toen we op het punt stonden om weg te gaan, kwamen we erachter dat de bazaar om 18u dicht is. Te laat. Jammer.
Vervolgens zag ik opeens een brievenbus hangen in het hostel, terwijl ik 2 dagen met geschreven kaarten heb rondgelopen in Istanbul, op zoek naar een brievenbus! Toevallig hadden we net die dag een groot postkantoor opgezocht om ze te posten, maar dat had dus al een paar dagen eerder gekund in het hostel... Beetje dom haha. Toen ik naast Jolien op een stoel ging zitten, zakte die stoel door en toen hadden we het echt gehad. We waren ontzettend melig en tegelijk baalden we van het niet zo soepele verloop van de dag en de hitte was echt niet fijn en pff. Toen zijn we gaan happy houren met lekkere cocktails en zijn we de stad in gegaan. Daar raakten we aan de praat met een paar locals, die ons uitnodigden om naar Taksim square te gaan. Volgens hen echt een must-see als je als toerist in Istanbul bent.
Het is een hele lange brede straat met heel veel winkeltjes, restaurantjes enz., maar toen we er eenmaal waren vond ik het niet zo bijzonder. Toch leuk om er geweest te zijn... Die nacht waren we rond 3u terug bij het hostel, daar zijn we nog aangeschoven bij een Rus, Duitser en Engelsman en om 4u lagen we op bed. Helemaal versleten.

Vanochtend hebben we uitgecheckt in het hostel, gelukkig konden we ons kluisje nog even houden overdag en onze backpack in de bagageruimte dumpen, dus vandaag nog een hele dag Istanbul gehad. We zijn naar de Grand Bazaar geweest (nu echt), maar in het begin was het zo wennen. Al die verkopers beginnen tegen je te praten, om de 5m krijg je opnieuw naar je hoofd: Yes please, come in please, where are you from? In het begin waren we daar best geirriteerd door, maar nadat Jolien een waterpijp en fruittabak voor een mooie afgedongen prijs had gekocht, begonnen we er zin in te krijgen. Ik heb uiteindelijk een hele mooie deal gemaakt, maar ik kan niet zeggen wat ik gekocht heb aangezien het een cadeautje is voor Minke (spannend he zussie). Na de aankoop had ik toch wel een adrenalinekick van het afdingen. Na nog 10min te hebben rondgelopen hadden we het toen eigenlijk wel gezien en zijn we lekker naar buiten gegaan. Over de spice market gelopen, waar het super lekker rook naar verse thee, kruiden en turks fruit en daar heb ik ook nog wat souvenirtjes gekocht. Vervolgens op terrasje wat gegeten en onze weg vervolgd langs winkeltjes. Jolien heeft ook aardig wat gekocht; erg leuk! Benieuwd hoe ik dat zo in mn backpack ga krijgen...

Over mn backpack gesproken: ik heb niet echt tijd meer om verder te schrijven aangezien we over een kwartiertje weggaan! Onderweg nog even wat eten/drinken kopen voor onderweg en dan een 12uur durende busreis tegemoet. We reizen met de bus trouwens, omdat er geen treinverkeer is van en naar Griekenland. Zonde, want we moesten daar apart voor betalen, maar het was de enige manier om er te komen. Vannacht komen we dus in Thessaloniki aan (hopelijk zonder al te veel vertraging en met airco in de bus) en slapen we in een hotel. Daarna gaan we kijken of we de rest van de nachten in een hostel gaan, of in dat hotel blijven.
We hebben zo veel zin in Thessaloniki, lekker de zee, het strand! Heerlijk. Daar blijven we nog tot dinsdag 9 augustus en die avond vliegen we terug naar huis. De tijd gaat echt verschrikkelijk snel!

Voor nu hou ik het hier bij. Foto's volgen hopelijk in Griekenland, aangezien deze computers heel heel traag zijn...

Liefs uit Istanbul!

  • 05 Augustus 2011 - 14:05

    Zus:

    Ha Fenne,

    Leuk zeg! Dit vond ik het leukste verhaal tot nu toe. En natuurlijk ben ik benieuwd naar je cadeautje hihi spannend...
    Ennee lekker zeg nog naar Griekenland, ik zat met mama te praten maar we wisten allebei nie tmeer waar jullie nou als laatste heen gingen haha!
    En ik dacht dat je maandag al terugkwam maar dat wordt dus dinsdag nacht ofzo?

    Kunnen we woensdagochtend naar het dorpsontbijt??!

    xxx

  • 05 Augustus 2011 - 14:19

    Pappieyoep:

    Hoi Meiden,
    Zo leuk dat verslag en voor mij super herkenbaar heb precies dezelfde moskeeën bezocht en vond de blauwe ook niet echt super. Azië viel ook tegen en de kruidenmarkt vond ik super wat een kleuren en geuren. nou goed (bus) reis en lekker relaxen in Greece. Fenne wel eens gedacht om schrijfster ter worden? kus XX


  • 05 Augustus 2011 - 14:55

    Mama:

    Jaha,gelukkig weer een verslag van je,fijn! Klinkt gaaf hoor, Istanbul, het staat nu definitief op mijn lijst van steden waar ik naar toe wil! Ik ben benieuwd hoe de busreis bevalt. Heel veel plezier gewenst in Tssaloniki,zon, zee, strand,wauw,wat een heerlijk laatste deel van je reis.
    Hoop dat de busreis meevalt,
    liefs,mama

  • 05 Augustus 2011 - 16:59

    Ash:

    heeel leeeuk je verhalen!
    geniet nog even van jullie laatste paar dagen!:).
    xxx

  • 05 Augustus 2011 - 18:15

    TINEKE:

    Hoi meissie,

    Volgens mij zit je nu in de bus, op naar het volgende avontuur!
    Jullie belevenissen in Istanbul zijn weer leuk om te lezen, veel gezien, al veel meer dan ik zag in mijn hele leven! Prachtig hoor!
    Istanbul trekt mij ook wel hoor, zoals je het beschrijft zou ik er zo naar toe willen, jij bent een prima kracht voor een reisbureau!
    Nu naar Thessaloniki om even bij te komen, uitrusten aan de stranden, veel zien en dan toch...zucht Dinsdag terug met het vliegtuig (lekker luuks..hi...hi...)
    Goede reis en tot de volgende keer,
    Groetjes en allebei kus van mij!!!

  • 05 Augustus 2011 - 18:48

    Rien.:

    Hoi Fenne,
    Wat weer een bijzonder pretiig leesbaar verslag zeg!
    Je kan wel een boek schrijven joh, zo makkelijk gaat je dat af!
    Lekker dat jullie zo'n mooi weer hebben, zal in Thessaloniki ook wel warm zijn. Geniet maar lekker aan het strand, het schiet al op hè? Goeie reis in de bus en kijk even of Matt niet stiekum in je backpack zit (HA-HA)
    Heel veel plezier de laatste dagen!!

    Liefs,
    Rien.

  • 05 Augustus 2011 - 22:31

    Marjoke:

    Hey Meissie,
    Wat een verhalen weer zeg,!!!Ik heb ook je vorige verslagen wel gelezen maar niet op gereageerd, (bij deze dus), maar wat een verschillende dingen maken jullie mee, leuke EN rotte ervaringen, wat een vuile achterbakse-etterbakken zijn dat dan hé? Die gasten die je mooie reis op die manier kunnen verstieren, maar laat je niet uit het veld slaan hoor! Tegenspoed hoort er nu eenmaal ook bij en die hebben jullie dan nu al gehad! Ik hoop echt dat de rest van jullie reis alleen maar weer leuk wordt!!! Die bus is misschien wel een lekkere afwisseling, en misschien gaat die nog op tijd ook...En Matt? Misschien wordt het tijd om die gast te dumpen??? Zacht maar toch duidelijk? Moet je toch lukken? Je bent ZO goed met woorden!!! Hahaha. geniet nog maar lekker van die vakantie hoor, want zo'n vakantie is wel errg bijzonder, toch? rust ook maar lekker uit en geniet van Griekenland!! (Xenna vond het er te heet!!) Jullie zijn nu doorgewinterde (ook een leuke woordspeling..) toeristen. Heel veel liefs van mij en ook namens de jongens en Linda en Xenna nog fijne dagen hoor!!! Kussies!!

  • 06 Augustus 2011 - 22:40

    Bart Sr.:

    Hoi Fenne,
    wat een belevenissen weer hé, en geweldig hoe je het allemaal weet te verwoorden! Misschien een goed idee van je vader om schrijfster te worden.
    Het valt me wel op dat in het tweede gedeelte van je verslag Matt opeens verdwenen is.Wat heb je met em gedaan??
    Lekker die laatste dagen in Thessaloniki, ff lekker bijkomen op het strand en de zee. Geniet er van en een hele goeie terugvlucht naar huis, zal wel even wennen zijn, want als je terugkomt is het hier iets van 17 gr.Toch wel een klein verschilletje hé?
    Liefs

  • 06 Augustus 2011 - 22:41

    Bart Sr.:

    Leuke foto's ook trouwens!!
    Doeiiii

  • 07 Augustus 2011 - 10:37

    Marleen:

    Leuk dat je die Moskeeën heb gezien, dat lijkt me erg indrukwekkend. En dan die Bazaar, ik zie het al helemaal voor me.
    Gaaf hoor, wat jullie allemaal meemaken en moest jullie schaduw (Matt) achterblijven in Istanbul?
    En als jullie dinsdag weer in Nederland zijn, doe dan maar je jas weer aan, want 43 graden gaan we hier niet redden.
    Tot gauw!

    Groetjes van de van der Lindens!!

  • 07 Augustus 2011 - 18:35

    Józia:

    Hey Fenne,
    Je hebt weer een fantastisch verslag geschreven en het blijft leuk om jullie zo te volgen.
    Het einde van jullie reis nadert jammer genoeg, maar ik denk dat jullie thuis nog een lange tijd op jullie belevenissen blijven na sudderen en moeten afkicken.
    En dan thuis, als je al je “WaarBenJijNu” verhalen weer terug leest, komt het gevoel weer boven. En waar ik dan heel benieuwd naar ben is, wat het meest is blijven hangen, wat heeft de meeste indruk gemaakt en waar je het meest over verwonderd hebt?
    Jullie hebben zoveel cultuur gesnoven met verschillende, architectuur, mentaliteit, landswijze, schrijfwijze, geschiedenis, valuta en hun waarden, religie, temperatuur, veiligheid en zelfs ja met de bureaucratie.
    Het verschil tussen de landen van de Europese Unie en daar buiten en het verschil van de voormalige communistische landen en ons.
    Maar in al die landen heb je je verstaanbaar kunnen maken, contacten kunnen leggen en je ding kunnen kopen. Je bent een hele ervaring rijker en een “kroel” en een telefoon armer. Ik heb bewondering hoe jullie dit samen hebben gedaan.
    Verder wens ik jullie nog een relaxte tijd aan het strand van Thessaloniki en een hele goede en veilige thuis reis.
    Heel veel liefs

  • 08 Augustus 2011 - 15:33

    TINEKE:

    Lieve Fenne en Jolien,

    Als jullie dit nog lezen, een hele goede terugreis gewenst naar Brussel, ....en daar staan je papsie en mamsie weer!
    Bedankt dat ik met je mee mocht reizen in gedachten, ik heb er van genoten!
    Jullie hebben het heel leuk gehad, veel gezien en veel contacten opgedaan met allemaal verschillende mensen, waaronder Matt niet te vergeten!
    Ook vervelende dingen meegemaakt, maar jullie zijn nu wel veel ervaringen rijker!
    Hier kan je je leven lang op terugkijken!
    Nou meiden, ik ga jullie missen, maar ja....ik verzin wel iets anders om te doen!
    Voor de laatste keer...
    EEN DIKKE KUS VAN JE TANTUTJE!!!!

  • 08 Augustus 2011 - 19:02

    Willy:

    Ha Fenne,

    Leuk om weer het verslag van jullie te lezen.Jullie hebben heel veel mee gemaakt en gezien! wat een geweldige ervaring.

    Een hele goeie reis terug naar ons koude kikkerlandje...
    En wel thuis! Zie je misschien nog wel op het dorp (feestweek).
    Groetjes van ons allemaal (de Geusjes) uit de Molenvliet...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Treinen door Europa

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2011

Afsluiting

09 Augustus 2011

Eindhalte Thessaloniki

05 Augustus 2011

Laatste uurtjes Istanbul

03 Augustus 2011

Hoe de soepelheid uit onze reis verdwijnt...

03 Augustus 2011

Dagje Sofia
Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 25996

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: