Boekarest! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Boekarest! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Boekarest!

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

31 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Een goede avond vanuit het warme benauwde Boekarest!

Inmiddels alweer onze laatste avond hier in Roemenie, ik heb nog niet eerder tijd gehad om een reisveslag te plaatsen, dus ik ga gewoon even terug in de tijd, terug naar Boedapest.

Het laatste wat ik vertelde is dat we van plan waren om naar een spa te gaan. Dat hebben we gedaan en het was zo ontzettend fijn! We zijn met Vincent de Canadees gegaan, die op die dag jarig was. Erg gezellig. In de ochtend heeft het een beetje geregend, maar daarna brak de zon door en hebben we de hele dag op een handdoek in de zon gelegen, gezwommen in de meest verschillende baden en zijn we lekker in de sauna's geweest.
Sommige baden hadden een temperatuur van 38 graden, anderen waren 20 graden en heel veel variaties daar tussenin. Er waren veel rimpelige oude mannetjes en vrouwtjes, maar ook veel toeristen. We hebben ontzettend veel Nederlanders voorbij horen komen en ook wat Belgen.
Vincent had een onderwatercamera dus daar hebben we ons ook een poos mee vermaakt. Foto's ga ik zo proberen te uploaden!

We zijn zo'n beetje van 12.00u tot 18.00u in de spa geweest en die sauna's waren zo fijn. Gewoon het idee dat je even helemaal schoon werd gestoomd ofzo, ik voelde me als herboren daarna! Zeer geslaagde dag dus.

Die avond zijn we met wat mensen uit het hostel naar een lokale bar geweest met muziek, een pingpongtafel en leuke zithoeken, dus daar zijn we een poos geweest. Ik heb een paar Hongaren uitgedaagd tot een wedstrijdje tafeltennis en heb ze uiteraard helemaal weggemept! Erg grappig gnegne.

De volgende dag (ik denk dat we inmiddels op donderdag zitten) hebben we de free walking tour gedaan, die om 14.30u begon. Best wel tricky, aangezien we onze trein van 19.10u moesten hebben, maar we dachten dat we ruim op tijd zouden zijn. De free walking tour was erg leuk! Leuke gids, lekker enthousiast en veel gehoord over de stad. Voortaan wel verstandiger om de tour aan het begin van je verblijf te maken, zodat je een beetje weet waar je bent, maar zo op de laatste dag Boedapest was het ook wel leuk...
We waren pas om 17.30u klaar met de tour en zaten toen ergens aan de compleet andere kant van de stad, dus dat was toch wel een beetje stressen. We hebben heel hard terug naar het hostel gelopen, backpack opgehaald, naar het station gerend (voor zo ver dat kon met een backpack op) en toen kwamen we erachter dat we helemaal geen eten hadden voor onderweg. En dat we pas de volgende dag om 11.30u zouden aan komen... En we hadden ook nog niet avondgegeten. En onze trein vertrok over een half uur... Oeps.

Toen ook nog bleek dat je op het station nergens kon pinnen en je overal met contact geld moest betalen sloeg de stress echt toe. Jolien is keihard naar een pinautomaat ergens gerend, heeft willekeurig wat broodjes gekocht en we zijn echt met 5 minuten speling onze trein in gerend. Compleet doorgezweet haha. Maar goed, ook leuk om een keer meegemaakt te hebben.
We hadden een coupe met zes bedjes en nadat we iets gegeten hadden, zijn we allebei als een blok in slaap gevallen. Tot 22.00u, want toen werden we vriendelijk wakker geroepen voor paspoortcontrole. We hebben bijna een uur stilgestaan bij de grensovergang van Hongarije naar Roemenie, ze moesten van de hele trein de paspoorten checken.
Maar goed, nog even gekletst met onze medetreinreizigers (een stelletje was gewoon 2 jaar aan het reizen en ze hadden alles wat ze thuis hadden verkocht!) en toen weer gaan slapen.
Ik had al een poosje last van mn keel, dus ik heb kilo's antifluutjes gegeten, maar na een nachtje goed slapen voelde ik me zo veel beter!
Vrijdagochtend kwamen we in Boekarest aan, een uur eerder dan we dachten...
Er is namelijk een uur tijdsverschil haha. Dus wij lagen nog in onze pyjama's toen we opeens elkaar aankeken en zeiden: Waarom zijn de bedjes leeg? En waarom staan we al zo lang stil? Bleek dat we al op ons eindstation waren! Dus we hebben in 1 minuut onze spullen bij elkaar geraapt, aangekleed en naar buiten gerend, haha. Daar liepen we tegen een muur van warmte op, niet normaal!

We zijn uiteraard 3x verkeerd gelopen naar het hostel en onderweg kwamen we allemaal mensen tegen die ons zagen lopen met een plattegrond en die hulp aanboden. Op een gegeven moment stonden er zes Roemenen om ons heen, die allemaal in hun eigen taal aan het praten waren, verschillende kanten op wezen en ons maar op de schouders klopten dat het wel goed ging komen. Toen we politie voorbij zagen komen dachten we: fijn! Die kunnen ons vast helpen. Maar die hadden geen idee waar we heen moesten en deden verder ook geen moeite om ons te helpen. Jammer.

Goed, uiteindelijk het hostel gevonden, ingecheckt, gedoucht (hmm) en de stad in gegaan. Van tevoren wist ik niet goed wat ik van Boekarest moest verwachten. Ik stelde me een land voor dat onveilig was, mensen die zakkenrollen, enge mannetjes, roedels zwerfhonden op straat... Maar het bleek zo mee te vallen! Toen we eenmaal het centrum hadden bereikt, leek het alsof je in een andere wereld was. Zo ontzettend gezellig en knus! Overal waren barretjes, restaurants en kraampjes. Om 18u hebben we meegelopen met de free walking tour (echt ideaal, je hebt deze in elke stad en zijn niet gesubsidieerd door de overheid of wat dan ook. Dat is ook de reden dat ze gratis zijn, maar de gidsen - die net als wij jongeren zijn - doen het omdat ze het leuk vinden. Het is gebaseerd op fooien en als je het dus leerzaam en leuk vond, kun je ze geld geven aan het eind, maar je bent niks verplicht).
Tijdens de tour veel gezien, vooral kerkjes. De binnenstad is erg mooi en gezellig, vooral 'old town'. Dat is the place to be als je leuk uit wilt gaan.

Na de tour hebben we een poos rondgelopen in de binnenstad, kwamen we op een ontzettend leuk klein marktje terecht waar we overheen hebben geslenterd en uiteindelijk zijn we bij een bar gaan zitten op het terras. We hebben een cocktail besteld en hebben uren mensen gekeken, heerlijk. Op een gegeven moment kwamen we twee brazilianen tegen die ook met de tour hadden meegedaan, dus die zijn bij ons aangeschoven. Daar hebben we een hele poos mee gekletst en gelachen en daarna zijn we uit geweest. Voor we het wisten stapten we een club uit naar buiten en was het klaarlichte dag en 6.30u... Oeps. Terug in het hostel maar meteen ontbeten haha, en toen ons bed in gedoken, waar we vandaag (zaterdag) pas om 14u uit kwamen. Aan de ene kant zonde van de dag, maar we hebben wel een hele gezellige nacht gehad en we hadden al veel gezien met de tour. Dat scheelde wel.

We zijn vandaag met een gast van onze kamer opgetrokken. Rond 16u waren we in de stad, daar lekker rondgelopen (30 graden, zon!), we hebben in het park gezeten (met een appel en banaan, heerlijk) en daarna hebben we lekker gegeten bij het restaurantje waar we gisteren ook hadden gegeten.
Ik had tagliatelli met zalm en een cola voor 24 leu's (5.60euro), en het was zo ontzettend lekker! Boekarest is erg goedkoop. En dus tegen alle verwachtingen in ontzettend gezellig.
Wel typisch is dat er heel veel zwerfhonden zijn, maar zo lang ze in de binnenstad zijn vormen ze geen gevaar. Hier worden ze namelijk gewoon gevoed en verzorgd door de lokale bevolking en ze zagen er dan ook helemaal niet vies of ziek uit. Bijna gewoon huisdieren. Jolien heeft vannacht wel een nachtmerrie over de zwerfhonden gehad haha. Maar goed, dat terzijde.

We wilden deze avond nog even op een terrasje een ijsje gaan eten, maar omdat we het best fris hadden in onze zomeroutfit, besloten we om even terug te gaan naar het hostel om een vestje te halen. Om 21.30u liepen we in de buurt van het park en dat was pikkedonker. We waren bezig er omheen te lopen, totdat we bij een ingang ergens in het midden allemaal muziek hoorden en gelach en gepraat. We dachten: misschien kunnen we wel gewoon door het park lopen, want het klinkt zo gezellig. In het midden van het park was het heel druk in de speeltuin, overal waren ouders met kindjes, ijskraampjes, in het meer waren mensen aan het waterfietsen en het zag er heel gezellig uit allemaal! Totdat we weer op een rustiger stukje uitkwamen en we in het donker geen idee hadden welke kant we op moesten. Oeps. We zijn uiteindelijk het park uitgerend bij een opening die we zagen en hadden toen geen idee in welke straat we waren. Niet zo fijn (sorry pap en mam...), maar na wat locals gevraagd te hebben waar we heen moesten, zaten we weer op onze vertrouwde weg richting het hostel.
Het is echt niet fijn om in het donker door de straten hier te lopen, want het is gewoon uitgestorven met hier en daar een zwerver, hond of schoonmaker. De politiemannen staan langs de weg uit hun neus te eten en ons blonde meisje uit te checken, ik voelde me absoluut niet veilig met hen in de buurt. En dat zou toch wel de functie moeten zijn van de politie... Rond 22u waren we terug bij het hostel en we wilden echt graag nog een ijsje eten in d egezellige binnenstad. Maar aangezien het meisje in het hostel amper engels sprak en niet eens wist hoe we met de bus in het centrum moesten komen, zijn we maar even bij een bar in de buurt gaan zitten. Hier hebben we een stukje taart besteld wat we onmiddellijk weer hebben uitgespuugd bij de eerste hap, want het was ontzettend vieze gore taart. Jammer.

Nu zijn we dus weer terug in het hostel, vannacht het laatste nachtje en morgen om 12.13 pakken we een trein naar Sofia (Bulgarije), waar we om 21.30u hopen aan te komen. Lange reis voor de boeg dus weer!
We gaan morgenochtend vroeg op pad, zodat we nog even wat winkels kunnen zien en eten kunnen kopen voor onderweg.

Conclusie van Boekarest:
- hele gezellige binnenstad
- zo lang het licht is, veilig gevoel
- zodra het donker is, niet door parken lopen
- politie is eng
- ze moeten meer lantaarnpalen langs de straten neer zetten
- het is spotgoedkoop
- je kunt er goed uitgaan
- het was erg lekker weer, veel zon!

Nou ik ga nog even proberen wat foto's op de computer te krijgen en dan lekker mn bed in!

Liefs uit Boekarest!

(PS: ik hoor dat het in NL hondenweer is? Balen!!)

• 30 Juli 2011 - 21:57

Marjoke:

Hey Meissie,
    Ik dacht al; "Waar blijf je?" Begon nog net niet ongerust te worden...Nee hoor. geintje! Maar dat is weer een flink verhaal!!! Fijn dat jullie ook ´lekkere rustige´ dagen nemen om te relaxen!! Die saunadag zal je best nodig hebben gehad, na al dat geloop in vreemde straten. Klinkt wel goed zeg. zo'n sauna.
    Maar wat zie je een boel en wat een ervaringen doe je op!
    Wel verstandig dat je naar je gevoel luistert en die agenten maar omzeilt! Enge mannen hebben jullie net niet nodig bij deze reis! En ook niet meer in donkere parken gaan lopen!!!
    Nou, veel plezier en een goeie reis verder saampjes en tot mails maar weer. Kussies!!

• 30 Juli 2011 - 21:58

Bart Sr.:

Hey Fenne, wat een verhaal weer zeg, geweldig wat je allemaal meemaakt.En nu op naar Sofia, ben benieuwd hoe het daar is.Kijk weer uit naar je volgende verslag.Enne....het wordt hier vanaf morgen ook zomer hoor....oplopend naar 30 gr.
    Groetjes en liefs

• 30 Juli 2011 - 22:06

TINEKE:

Hoi Fennetje!

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt! Allemaal hartstikke leuk, die sauna en spa....heerlijk!!!!
    Het verslag van jullie treinreis was ook weer spannend, je moet als je thuis bent en tijd hebt er een boek over schrijven, zal best goed verkopen!
    Ja, en dan morgen naar Sofia, ik ben weer benieuwd wat je daar allemaal gaat meemaken!
    Allebei natuurlijk weer een hele goede reis, jullie kunnen dan weer lekker uitrusten want je zit wel een poosje!
    Weer een hele dikke kus van je tantutje!

• 30 Juli 2011 - 22:09

Zussie:

Leuk fennie.. Jemig alweer roemenie gezien gaat snel zeg! Hier is het idd naar weer.. Maar volgende week wordt t beter jeej. Xx

• 30 Juli 2011 - 23:03

Józia:

Hey Fenne,
    Je merkt het al hé, wij kijken allemaal uit naar jullie ervaringen.
    Geweldig om je reisverslag weer te lezen.
    En leuk nu ook met mooie foto's erbij.
    Ik wens jullie een goede reis, op naar een nieuw land met een nieuwe stad met nieuwe belevenissen.
    Veel liefs en groetjes.

• 31 Juli 2011 - 09:37

Aukje:

Hey nichtje

Jeetje, wat weer een verslag.
    En wat maken jullie veel mee, en wat zien jullie veel.
    Dus vandaaf komen jullie in Sofia aan, ik ben benieuwd hoe die stad is,
    En wat leren jullie zo veel mensen kennen.
    Leuk om met zo veel andere nationaliteiten op te trekken.
    Nou meissie, een hele goeie reis naar Sofia, en geniet er van.
    En, pas goed op je spullen.
    Ik las net dat je mobiel gestolen is, wat vervelend, hopenlijk heeft Jolien er nog één, dan zijn jullie tenminste bereikbaar, wat wel een fijn gevoel is.
    Geniet lekker in Bulgarije.
    Groetjes en een dikke kus,
    liefs,
    Aukje

• 31 Juli 2011 - 18:51

Rien.:

hoi Fenne, lees net je verslag. Hartstikke leuk om dat steeds te doen. Goh, wat hebben jullie het leuk zeg!! Ook wel spannend allemaal hè, maar wat maken jullie veel kontakten, leuk hoor!
    Zijn jullie wel een beetje voorzichtig in die donkere straatjes? Blijf maar lekker in de buurt waar veel mensen zijn! Veel veiliger, verstandiger en nog gezellig ook!
    Veel plezier in Sofia, is vast ook een hele mooie stad!!
    Groet'n en liefs,
    Rien.

• 01 Augustus 2011 - 07:29

Pappieyoep:

Hoi meiden,
    Nou daar loop je dan zonder telefoon en fotocamera, laten we maar hopen dat hij/zij er wat gelukkiger van wordt..
    Je kan niet zeggen dat jullie niets meemaken! Je reisverslag Fenne geeft een goed beeld van Roemenië (inclusief de mindere kanten!). Ben benieuwd naar jullie bevindingen in Sofia en dan op naar Istanboel (is zo mooi) veel plezier daar en blijf scherp!

• 01 Augustus 2011 - 14:26

Ash.:

Helllloooo!
    suuperleuk al je verhalen!:). geniet er nog lekker van! ben benieuwd naar alles als je thuis komt. ook leuke foto's.
    tot snel!
    xxx

• 07 September 2015 - 12:23

Jamilla:

Beste Fenne,

Voor een tv programma zou ik graag wat meer willen weten over je verhalen in Boekarest
    Ik zou graag met je in contact willen komen. Kun je mij wellicht een mail sturen met een e-mail en/of telefoonnummer zodat ik je kan bereiken?

Met vriendelijke groet,
    Jamilla Wolfswinkel