Tragisch verlies - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Tragisch verlies - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Tragisch verlies

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

22 Juli 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Hallo lieve allemaal :) Het is zo leuk om al jullie reacties te lezen! Fijn dat ik dit allemaal niet voor niets typ hihi en dat jullie meeleven.

De titel van mn reisverslag zegt het al: een tragisch verlies. Niks ernstigs voor menig buitenstaander, maar voor mij een kleine hel op aarde. Het begon allemaal toen ik nog een baby was, lief klein en schattig. Ik kreeg een kroel, een klein kussentje, en dat heb ik sindsdien overal mee naar toe gesleept. Op vakanties, uit logeren, ik sleep em zelfs mee tussen Breda en 's-Gravendeel. Al 19 jaar mn beste vriendje, elke keer naait mama er een nieuw lapje er om heen en zo gaat ie al mijn hele leven mee.
En ja, ik twijfelde of ik juist die kroel mee moest nemen met interrailen, neemt toch weer extra ruimte in... En daar komt bij dat ik 19 ben, wie heeft op die leeftijd nou nog een kroel? Nou ik dus, en dat wilde ik graag zo houden, maar het ongunstige lot wil zijn dat ik hem in de nachttrein heb laten liggen toen we vanochtend in Berlijn moesten overstappen.
Ik kan mezelf nog steeds voor mn kop slaan, ik stond voor de coupe en dacht: zal ik nog even op mn bed kijken of er nog iets ligt? Maar nee, dacht ik, ik zal alles wel hebben ingepakt. Niet zo neurotisch, gewoon vertrouwen in jezelf en die trein uit stappen. Zo gezegd zo gedaan. In de trein naar Praag kwam het besef: kroel is niet meer. Opeens een moment van 'heeeee, er klopt iets niet, volgens mij heb ik iets vergeten'. Nou goed, de clou is inmiddels wel duidelijk. Ik heb er zo van gebaald, ben zo boos op mezelf geweest en nogal verdrietig, omdat ie gewoon heel veel waarde voor me had. Ik heb em dan ook als vermist op gegeven bij de gevonden voorwerpen in zowel Berlijn als Budapest (waar de trein waarschijnlijk naar door zou rijden), en ze gaan em 4 weken in het bestand houden. Als ie dan nog niet terecht is, is het dikke pech. Ik acht de kans groot dat een schoonmaakster vanochtend dacht: Hee, wat grappig, een klein kleurrijk kussentje. Ik gooi het maar weg.

Goed, wat een anekdote om dit verslag mee te beginnen, maar deze gebeurtenis heeft mn hele ochtend en begin van de middag beheerst, dus toch wel de moeite waard om ook dit dieptepunt te delen.

Gisteren een dagje Malmo, Zweden. En daar heeft het de hele dag ontzettend hard geregend, wat een dag! Maar eerlijk is eerlijk: het is een heel mooi stadje, heel oud, schattige winkeltjes en pandjes en ik kreeg er een beetje middeleeuwse indruk bij. Op een droog moment op het plein een stokbroodje gegeten en dat was erg sfeervol. De rest van de dag doorgebracht in winkels en toen we die zat waren zijn we een cafeetje in gegaan. Dit cafeetje bleek een gebakswinkeltje te zijn, en dus zijn we met een kop thee (heerlijk verse mango-groene thee) en een stuk chocolade/aardbeientaart gaan zitten. Zo'n 3 uur. Lekker warm hoor, daar binnen.
We raakten aan de praat met een gezin dat naast ons zat, echte locals. Ze dachten eerst dat wij een vage variantie van een Deens/Zweeds dialect praatten, maar dit bleek dus Nederlands te zijn. Was erg gezellig om met ze te praten en na een poosje bleek dat we in het duurste cafeetje van Malmo zijn gaan zitten. Altijd leuk. Maar ik moet zeggen: die 80 zweedse kroon (ongeveer 9 euro) voor de taart en thee was het waard!
Rond 17u hadden we het dure-taarten-cafeetje wel gezien en zijn we de regen gaan trotseren. Poncho aan, paraplu half verwaaid achter ons aan slepend en als een malle heel Malmo door gerend. Toen in een bus gestapt om een toren te zien, die bleek niet zo boeiend te zijn, dus maar weer terug naar het centrum en compleet verregend ergens vieze spaghetti gegeten.
Die avond om 21.31u ging de nachttrein (juist, die beruchte, die stopte in Berlijn waar we moesten overstappen) en we hebben ons nog wat uurtjes vermaakt op station met een Spaans taalkwartet en stomme fotomomentjes. (nogmaals: foto's kunnen hier in Praag niet op de pc, dus hopelijk volgen ze later!!)

De nachttrein was fijn, bedjes in een coupe en opeens tikte Jolien me aan: Fenne! We zitten op een boot!

Huh?

Ja, de trein was op een boot gezet, en daar hebben we fijn de hele nacht op meegebungeld. Het slapen ging met vlagen lekker, maar vaak wakker geweest en om 5.30u werden we ruw wakker geschud door een Duitse meneer die zei DAT WE NOG EEN HALF UUR HADDEN. BAM. LICHT AAN.

Goed, toen in de trein naar Praag, besef dat kroel vergeten was, drama drama, tram naar hostel gepakt, kwamen om 13u aan, konden pas 15u inchecken, b-a-l-e-n. Maar mooi even de tijd gehad om onze reis wat aan te passen.
We hebben een nachtje extra Praag erbij geboekt, zodat we hier relaxt van de stad kunnen genieten. Ook tijd genoeg om kroel als vermist op te geven, dus dat was dan wel weer fijn.
Om 14.30u konden we uiteindelijk toch al inchecken en we voelden ons zo vies van de lange reis en ik was helemaal uitgeput van emoties, dus we hebben in onze kamer (heerlijke 8 persoonskamer met veeeeel meer ruimte dan in Kopenhagen; fijn!) de spullen gedumpt, bikini aangetrokken en het zwembad in gedoken. Ja ja, ons hostel heeft een zwembad EN een sauna! Enige nadeel is dat deze hele week dit deel van Praag geen warm water heeft. Het zwembad was ijskoud en zo ook de douche... Maar een opfrisser was het wel! Zo fijn kan het voelen om lekker je haren te wassen en alles even van je af te spoelen.

Na ons relaxt te hebben geinstalleerd, zijn we met de tram naar het centrum gegaan. De munteenheid is hier heerlijk, 22 kroon staat gelijk aan een euro, en het is zo veel goedkoper hier allemaal! Wat een verschil met Denemarken en Zweden! Een halve liter bier voor 25 kroon. Juist, da's niet duur. Niet dat we bier hebben gedronken, want dan waren we waarschijnlijk na twee slokken al omgevallen hihi.
Praag is een heerlijke stad :) Ik ben er een paar jaar geleden met school ook geweest en ik was bang dat het nu ging tegenvallen, maar dat is zeker niet het geval! Het was droog vandaag, de zon brak laat in de middag zelfs weer door, dus dat was fijn. Praag is prachtig, zulke mooie gebouwen! Wel vind ik de mensen een stuk minder vriendelijk, ze spreken en verstaan heel slecht Engels en het is dus lastig om je verstaanbaar te maken. Gelukkig zijn ze ook een stuk minder knap (zou dat verband hebben met de vriendelijkheid? In Kopenhagen was het namelijk compleet andersom!), dus we voelen ons hier wel fijn als blonde normale toeristen.
De Karelsbrug is geweldig, overal portrettekenaars, muzikanten, artiesten enz., erg fijn om overheen te slenteren en van het uitzicht te genieten. Ik heb zo veel goede herinneringen aan deze stad en het is leuk om straten en cafeetjes te herkennen van mijn schooltrip (leuk dat jij daar ook bent geweest met school Marleen!).

We hebben in een goedkoop restaurantje gegeten, ik had een Tsjechische specialiteit: een of ander kipgerecht met gekookte aardappels; lekker! En dat met een colaatje erbij voor 180 kronen (= zo'n 8,50euro).

Het is inmiddels al best laat, ik heb last van mn ogen en heb hoofdpijn, dus ik ga zo mn bed in duiken. Naast me zit een gast al zo'n kwartier zn neus ontzettend goor op te halen, dus ik vind het wel een goed idee om er een eind aan te breien!

Nog even een laatste toevoeging: morgen gaan we met een zes uur durende tocht mee doen. Voor 600 kronen (=27euro) een hele dag door de stad lopen, met een boottocht mee, een lunch in een cafeetje, kasteel bezoek en weet ik wat nog meer. Wel de moeite waard dus! Tenmisnte, dat hopen we maar...

Dan rest mij nog een ding te zeggen:
Sorry voor dit lange reisverslag.

Slaap lekker en liefs uit Praag!

  • 22 Juli 2011 - 21:54

    Marleen:

    Ohhh meissie, ik hoorde het van Bert van je kroel... wat een klote gevoel moet dat geven (leegte)! Ik begrijp je verdriet!
    Goed dat je hem overal als vermist opgeeft en we zullen voor je duimen!! En hopelijk is iemand zo eerlijk en goed om hem te melden bij de gevonden voorwerpen!
    Leuk hè, dat Praag zo goedkoop is, dat schilt een boel centen. Die brug is inderdaad erg mooi en leuk al die artiesten!
    En geef die goorlap een zakdoekkie als hint, hihi.
    Weltrusten voor nu en tot later!
    Kus Marleen

  • 22 Juli 2011 - 23:23

    TINEKE:

    Hoi lieve dames!

    Wat een ellende Fenne! Daar sta je dan op het perron met lege handen, en je kunt er niets meer aan doen!
    Ik leef met je mee hoor, en duimen natuurlijk, want.....wie weet??
    Jammer dat het regende in Malmo, maar toch wel apart wat jullie gedaan hebben, gewoon het duurste cafeetje uitkiezen als backpacker!
    En doordat je met andere bewoners praat kom je ook veel te weten!
    En dan Praag...gelukkig viel het niet tegen en als daar de zon schijnt, prachtig!
    En dat hebben jullie weer he, koud water, maar je koelt er wel lekker van af he?
    Jullie programma voor morgen ziet er heel goed uit, veel zien,doen,lopen,varen enz. vermoeiend denk ik maar erg gevarieerd!
    Geniet er van en een rustig idee voor jezelf dat je nog een nachtje blijft!
    Ik hoop dat je een beetje uitrust en van je kroel.....BALEN!!!!!
    Tot de volgende keer en groetjes aan Jolien!
    Weer een dikke kus van mij!


  • 23 Juli 2011 - 10:01

    Marjoke:

    Aaaach meisje toch!!! Wat moet dat errrrrug zijn!!! Je KROEL kwijt.... Gossie, en je dacht nog zal ik ff kijken of ik alles heb..dat was je intuïtie...altijd naar luisteren! Maar goed misschien komt ie nog terecht, alles kan! En die reis van jullie...LEUK zeg, je maakt erg veel mee op deze manier. In de trein wakker worden en constateren dat je met trein en al op een boot zit..(?) Grappig! En de mensen die je ontmoet en mee praat, echt leuk! Ik hoop dat jullie in deze ruime kamer ff een poosje tot jezelf kunnen komen, met (of de duvel ermee speelt) goed voor een (erg) frisse duik , een zwembad!! Hier had je een paar dagen geleden zo naar uitgekeken! Maar goed, jullie zijn lekker stoer en het maakt dan ook niets uit! Toch? Heb je geen spierpijn? Je loopt wat af zeg! Petje af hoor!! Het is zo leuk om je avonturen te lezen! Ik zie het helemaal voor me, je kunt zo een boek schrijven hoor!! Nou, hele fijne dagen in Praag en geniet er van, ik hoop dat het weer een beetje mooi wordt/blijft! Tot je volgende verslag dan maar weer!
    Groetjes van mij, ook aan Jolien.

  • 23 Juli 2011 - 10:22

    Marjoke:

    Nog ff over je kroel, ik zie je ineens staan bij een loket met daarachter een norse dienstklopper, waaraan jij dan moet uitleggen WAT je kwijt bent. Met totaal geen begrip of medeleven van die ambtenaar! Ach meid toch...
    Of kon je het (gewoon) via internet opgeven? Iets minder moeilijk waarschijnlijk! We wachten en duimen maar! Kussies!!

  • 23 Juli 2011 - 11:08

    Mama:

    Hopenlijk toch lekker geslapen zonder kroel?
    Fijn dat je Praag nog steeds mooi vindt,je zult weer veel zien vandaag,leuk,zo'n tocht met een gids, kom je toch veel meer te weten. En dan straks weer lekker afkoelen in het zwembad :-)
    dag hoor, groet aan Jolien,dikke kus van mama

  • 24 Juli 2011 - 11:23

    Aukje:

    Hey meissie, wat heb je al een hoop gezien, en leuk dat je zoveel mensen ontmoet waar je een gesprek mee aangaat.
    Wat sneu dat je kroel vergeten bent in de trein, wie weet vinden ze hem nog?!
    En Praag is inderdaad mooi hè, we zijn er ook geweest.
    Vooral die artiesten op de brug is erg leuk om te zien
    Nou meissie, een hele goeie reis verder en geniet van alles wat op je pad komt.
    Groetjes, ook aan Jolien.
    Liefs,
    Aukje

  • 24 Juli 2011 - 11:43

    Bart Sr.:

    Hoi meissie,
    Gossie, wat zielig van die kroel zeg, ik hoop dat je hem nog terug krijgt,heeft toch wel veel emotionele waarde, denk ik zo.
    En wat een mooi verslag weer zeg, geweldig hoe je het allemaal weet op te schrijven, misschien een verborgen talent van je?? Moet je wat mee doen hoor!!
    Fijne dagen in Praag, geniet er loekker van.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal....
    Groetjes en liefs
    Bart Sr.

  • 24 Juli 2011 - 17:27

    Marisya In Brazilie:

    Haaaa lief vriendinnetje!! Super leuk dat ik hier even kan internetten en je verslagen kan lezen! Heb ze allemaal even globaal gelezen en echt leuk om te horen wat je allemaal ziet en meemaakt. Je kroelstory heb ik daarentegen wel aandachtig gelezen, ik begrijp dat dit een groot verlies is! Zelfs ik weet precies over welk lapjeshoopje het gaat :) Klinkt wel relaxt dat je een zwembad en ruime kamer hebt en ook ideaal die tours die ze hebben! Zo zie je nog es wat met achtergrondinformatie! Hier gaat alles ook nog hartstikke goed, volg je mij ook op www.brazilie2011.nl? We zetten er veel op hoor! Veeeel plezier daar nog meid en pas op jezelf (doe ik ook;)) en veeel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Treinen door Europa

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2011

Afsluiting

09 Augustus 2011

Eindhalte Thessaloniki

05 Augustus 2011

Laatste uurtjes Istanbul

03 Augustus 2011

Hoe de soepelheid uit onze reis verdwijnt...

03 Augustus 2011

Dagje Sofia
Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 25994

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: