Vive la France! - Reisverslag uit Saint-Matré, Frankrijk van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Vive la France! - Reisverslag uit Saint-Matré, Frankrijk van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Vive la France!

Door: fennedooreuropa

Blijf op de hoogte en volg Fenne

19 Juli 2012 | Frankrijk, Saint-Matré

Bonjour mensen die dit lezen,

Ik was niet van plan om een nieuw waarbenjij.nu aan te maken voor mijn zes-weken-zomer-in-Frankrijk avontuur, maar ben inmiddels van gedachten veranderd. Zowel voor mezelf als voor 't thuisfront vind ik het leuk om te kunnen lezen hoe ik mijn avontuur beleef.

Inmiddels zit ik al twee weken in het pittoreske dorpje Saint Matré in Zuid-Frankrijk. Ik wist niet dat er dorpjes waren die nog kleiner zijn dan 's-Gravendeel, maar dit slaat echt alles. Afgelopen zaterdag was het 14 juli. In Nederland een gewone datum, in Frankrijk een nationale feestdag: Quatorze juillet. Op deze dag wordt gevierd dat in 1789 de Bastille in Parijs werd bestormd en dit was het begin van de Franse revolutie.
In Saint Matré wordt deze dag gevierd met een heus fête du village (dorpsfeest). Het hele dorp was aanwezig: 150-200 man. Ha! Daar is de 's-Gravendeelse feestweek niet mee te vergelijken dus. Wel een erg leuke ervaring, het plaatselijke vrouwenvoetbalelftal serveerde het eten. Lange tafels met papieren tafelkleden, plastic bekertjes en veel wijn. Heerlijke meloen, salade, iets minder heerlijk barbecuevlees en friet, kaasjes en een cornetto als toetje. Er waren veel gasten van de camping mee en dat was gezellig!
Na het eten zijn we naar binnen gegaan en hier was een heuse disco aan de gang. Nou ja, erg op gang was ie nog niet, daar hebben wij Nederlanders even voor gezorgd. Op hits van 10 jaar geleden lekker gedanst, gek gedaan met de kleintjes en gelachen om de gezichten van de Fransen die gefascineerd vanaf hun tafeltje naar ons zaten te kijken.

Na afloop van het feest stonden er kratten met nectarines bij de uitgang, heerlijk! Dat is nog eens iets anders dan een pizza na het uitgaan of een kapsalon...

Laat ik ook nog even uitleggen wat ik hier verder zoal doe en met wie. Ik ben woensdag 4 juli samen met Linda gevlogen vanaf Rotterdam. Op het vliegveld in Bergerac werden wij opgehaald door Coen en twee dochtertjes: Juliette (10jaar) en Laura (5jaar). Ilse en het derde dochtertje Frederique (9jaar) waren thuis.
De camping waar ik werk heet "Les Escaliers" (de trappen) en is een kleinschalige familiecamping. Het bestaat uit een groot 'rood' huis (inmiddels een beetje lichtroze) met blauwe luiken waarin vier kamers worden verhuurd aan gasten op de eerste verdieping. Op de tweede verdieping slapen Coen, Ilse en de meisjes. Verder is er een kampeerveld en staan er drie 'cabanes', gekleurde blokhutten. Tot slot is er een 'gîte', dit is een iets luxer vakantiehuis dat Coen en Ilse zelf hebben gebouwd in een schuur. Heel tof. Er is een zwembad, een sanitairgebouw, een afwashok en een wei waar twee ezels staan: Yogi en Ricard. Verder een kippenhok en een konijnenhok en er lopen een stuk of vijf katten rond op het terrein.

Coen en Ilse wonen sinds zeven jaar in Saint Matré en hebben hier Les Escaliers opgezet. Inmiddels is het zo'n drukke boel in de zomermaanden dat ze drie vakantiekrachten ter versterking hebben gezocht, waarvan ik er dus eentje ben. Linda is net als ik voor het eerst en Yoerike is het derde meisje dat 1.5 week later is aangekomen. Zij is hier al voor het derde jaar en had dus geen inwerkperiode nodig...

Ik heb het goed naar mijn zin, Coen en Ilse zijn ontzettend hartelijke en enthousiaste mensen en met Linda en Yoerike gaat het ook goed. Ik vind het heerlijk om even lekker helemaal weg te zijn en om hard te werken. Je hebt geen sportschool nodig als je hier elke dag kamers schoonmaakt, bedden opmaakt, stofzuigt, dweilt en het sanitairgebouw schrobt. Ook is er altijd wel een was op te hangen of een berg strijkgoed waar je je op kunt uitleven. Daar komen in de avonduren nog het altijd drukke kindereten en het volwassendiner bij, het bedienen en het werk in de keuken en na afloop het opruimen en schoonmaken van de keuken. Als je dan tegen twaalven klaar bent met werken en nog even met elkaar een drankje doet, voel je je ontzettend moe maar ook heel voldaan. Als ik dan na een warme douche weer helemaal fris mijn tent in kan rollen om te slapen, ben ik een tevreden mens :)

Beetje rommelig eerste verslag is dit misschien. De rest volgt!

Liefs uit vive la France

  • 19 Juli 2012 - 13:41

    Wietze:

    Joepie! leuk dat je het weer oppakt Fenne! wacht vol spanning op je volgende verslag (en foto's hé)

  • 19 Juli 2012 - 13:48

    Marjoke:

    Jaaa hoor, zo ken ik je weer!!!

  • 19 Juli 2012 - 14:36

    Evelien:

    Super leuk om te lezen :)

  • 19 Juli 2012 - 16:51

    Vera:

    Wauw Fenne! Super tof dat je dat allemaal doet in Frankrijk. Hoe gaat het met de taal, vind je Frans niet moeilijk?

    Werkse & genietse daar zo!

    X
    Vera

  • 19 Juli 2012 - 17:51

    Aukje:

    Wat leuk Fenne dat je toch weer reisverslagen gaat schrijven. Je hebt het dus prima naar je zin, fijn hoor. En waarschijnlijk heb je beter weer dan wij hier. Geniet er lekker van! En ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Liefs, Aukje xxx

  • 19 Juli 2012 - 19:05

    Rien.:

    Leuk verslag Fenne, zo hebben we een beetje idee hoe jij je dagen door brengt!
    Maar. . . wat heb je het druk zeg!! Toch nog wel tijd om te genieten, behalve het glaasje wijn na twaalven? Gelukkig is het daar meer zomer dan hier, maar misschien komt het bij ons ook nog!
    Veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende verslag !! XXX

  • 20 Juli 2012 - 10:33

    Bart Sr.:

    Hoi Fenne,
    Hartstikke leuk om weer je reisverslagen te lezen, altijd een leuk moment!
    Fijn dat je het naar je zin hebt, werkt toch wat prettiger hé.
    Ook fijn dat je het mooie weer deze kant hebt opgestuurd, na het week-end gaat het hier ook eindelijk zomeren!
    Geniet van je werk en je vrije momenten, ik kijk uit naar je volgende verslag!! xxx

  • 20 Juli 2012 - 11:38

    TINEKE:

    Hoi lieve Fenne,

    Wat ben ik weer blij met je verslagen!En wat heb jij het druk zeg!
    Ik kan me voorstellen dat je s'avonds moe bent, maar wel voldaan!
    Houd je dit vol? Vast wel, want je bent nog jong!
    Leuk je beschrijving van jullie feestweek, ja..14/7 is voor Frankrijk een grote feestdag, dus leuk dat jullie dit ook meegemaakt hebben!
    En met die kleintjes is het natuurlijk feest met zn allen!
    Geniet er maar weer van en tot je volgende verslag hoor!
    Dikke kus van je tantutje.

  • 20 Juli 2012 - 12:33

    Marijke:

    Ha lieve Fenne,wat leuk weer om een verslag te lezen, ik ga je volgen meisje!
    Klinkt allemaal erg ontspannen en volgens mij is er een prima sfeer daar.
    geniet ervan,dag hoor, dikke kus

  • 20 Juli 2012 - 13:27

    Aat Van Beek:

    Hoi Fenne, wat leuk om je ervaringen te lezen. Aan de foto's te zien heb jij in 2 weken meer zon gezien dan wij in een hele maand. Veel plezier daar.

  • 21 Juli 2012 - 12:28

    Józia:

    Hey Fenne, wat leuk dat je weer een reisverslag schrijft en met mooie foto's erbij. Het is leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en meemaakt. Het ziet er gezellig uit en ik ga je zeker weer volgen. Heel veel plezier nog. Veel lieve groetjes voor jou. :-)

  • 22 Juli 2012 - 18:25

    Gerry Bosma:

    Hoi Fenne, wat leuk om je reisverslag te lezen, ik wist niet dat je in Frankrijk zat maar zoals je weet is dat niet zo gek bij ons. Nu het is wel hard werken maar de sfeer en het weer is goed zo te lezen en hopelijk krijg je ook de gelegenheid om de taal te leren.
    Nu werkse en ik blij je volgen doei Gerry en jenze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 26001

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: