Eind in zicht - Reisverslag uit Saint-Matré, Frankrijk van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu Eind in zicht - Reisverslag uit Saint-Matré, Frankrijk van Fenne Bosma - WaarBenJij.nu

Eind in zicht

Blijf op de hoogte en volg Fenne

14 Augustus 2012 | Frankrijk, Saint-Matré

Hoi lieve allemaal,

Wat is het weer leuk om jullie leuke en meelevende reacties te lezen, bedankt daarvoor! Ik heb het sterke vermoeden dat dit mijn laatste verslag gaat worden vanuit Saint-Matré, zoals de laatste dagen elke keer het besef komt dat dingen voor het laatst zijn. Gisteren mijn laatste dienst-3 gehad, de laatste keer kinderkoken, vandaag mijn laatste vrije dag, morgen mn laatste 'vroege' dienst en donderdag de allerlaatste nacht in mijn tentje. Een raar idee.

De afgelopen week is het ontzettend lekker Zuid-Frans weer geweest met dagelijks temperaturen boven de 30 graden. Vrijdag is de oudste dochter van Coen&Ilse, Juliette, in het vliegtuig naar Nederland gestapt om daar 2.5 week door te brengen bij familie. Het was raar om de avond er voor afscheid van elkaar te nemen en het besef van mijn eigen naderende vertrek kwam dan ook omhoog. Gelukkig hadden we de dag er voor nog een groepsfoto gemaakt, dus die is nog helemaal compleet. Een super leuke foto overigens!
Gisteren de laatste keer kinderkoken gehad, waarbij de kindjes zelf applecrumble hebben gemaakt als toetje en spiesjes voor het hoofdgerecht. Van tevoren zie ik daar vaak als een berg tegenop, maar op het moment dat ik met de kindjes aan tafel zit en ze hard aan het werk gaan om hun eigen eten in elkaar te zetten, krijg ik daar een berg energie en zin voor terug. Hoewel het hoogseizoen langzaam tegen het eind loopt, hadden we toch nog 27 kindjes aan tafel zitten.

Vandaag dan mijn laatste vrije dag en Linda kwam me vanmorgen wakker maken met de vraag of ik mee wilde met gasten naar Cahors, maar aangezien ik hier al geweest ben en meer de behoefte voelde om dicht in de buurt van Les Escaliers te zijn, heb ik dat aanbod afgeslagen. Wel ben ik met Ilse meegeweest naar Château Miraval; een wijnkasteel in de buurt dat gerund wordt door een goede vriendin van haar. Elke dinsdagmorgen geeft Ilse daar een rondleiding aan gasten van de camping en vandaag was een mooie gelegenheid om mee te gaan. 't Was erg leuk om te zien hoe de rode wijn daar wordt gemaakt op een nog traditionele manier en hoe groot de ruimte was waar de wijn wordt opgeslagen en de grote vaten. Ook was er een wijnproeverijtje waardoor ik om 11.30u al aan de rode wijn zat, in gedoseerde hoeveelheid uiteraard...
De rest van de middag heb ik in de zon gelegen en de thermometer bij het zwembad gaf de mooie temperatuur van 36 graden aan. Het waaide wel ontzettend hard vandaag, toen ik naar het zwembad liep kwam er een parasol op me af gevlogen haha. In de pauze van Linda en Yoerike hebben we een dvdtje gekeken en om een uur of vijf nog lekker terug de zon in gegaan. Ook daar gaat een eind aan komen: de zon. Tenminste, ik weet niet hoe het in NL met het weer gesteld is inmiddels, maar het zal niet in de buurt komen van hier.

Ook heb ik ontdekt dat kamperen heus niet betekent dat je geen uitgebreide douches kunt nemen. Zo heb ik vandaag 40 minuten doorgebracht in het sanitairgebouw waarin ik een haarmasker heb genomen én een gezichtsmaskertje. Het is gewoon een kwestie van het juiste tijdstip uitzoeken (iets na 18u als alle kindjes aan het kindereten zitten is vaak ideaal) en de familiedouche in beslag nemen :)

Goed, even denken of er nog meer bijzonderheden zijn die de moeite waard zijn om over te schrijven. Oh ja: in de nacht van vrijdag op zaterdag is er een gast van de camping gestruikeld en ze heeft haar sleutelbeen gebroken. Gelukkig is ze inmiddels geopereerd en ontslagen uit het ziekenhuis van Cahors, maar je zal het maar meemaken op je vakantie.

Momenteel zitten Laura en Frederique achter de bank waar ik op zit met playmobil te spelen en ze hebben besloten in het Nederlands te praten, want dan kan ik ook volgen wat ze spelen. Lief bedacht haha. En gisteravond had ik hun bedjes lekker verschoond en de lakens leuk opgedekt, waarna ik van Coen hoorde dat Laura heel voorzichtig en breed op het laken ging liggen om het zo min mogelijk te kreuken en dat ze om diezelfde reden niet onder de lakens wilde, haha.

Goed, ik denk dat ik er maar een eind aan ga breien. Ik zit al een beetje te bedenken wanneer ik mn koffer in zal gaan pakken, maar eigenlijk wil ik daar nog niet te veel over denken. Toch is het einde nu toch echt heel erg in zicht. Donderdag gaan we met zn allen uit lunchen in Montcuq ter ere van het afscheid van Linda en mij, hartstikke leuk! De dag erna ben ik rond lunchtijd weer in Nederland... Vanavond heb ik nog een laatste avondwandelingetje gemaakt door het dorp en heb nog lekker op mn vertrouwde plekkie aan het dorpsplein gezeten en genoten van de warme wind en de geur van hooi. Ook heb ik een nieuw Frans lijflied eigen gemaakt, voor de nieuwsgierige mensen onder ons die snappen hoe youtube werkt: 'Je veux' van zangeres Zaz. Een aanrader!

Morgenmiddag gaan we nog met zn drieën naar het café van zonnestraal Nadine om daar ook even goed af te sluiten met een roseetje op het terras met uitzicht op dé speeltuin van Saint-Matré (een glijbaan en een schommel) en uiteraard om met elkaar nog de tijd goed door te brengen.

Voor nu zeg ik slaap lekker vanaf een stikbenauwde zolder, jullie horen nog van me als ik weer veilig thuis ben!

Liefs


  • 14 Augustus 2012 - 23:04

    TINEKE:

    Hoi meissie,

    Ooohhh.....wat zal jij dit allemaal gaan missen!!!
    Zoveel gedaan en gezien, zoveel lieve mensen ontmoet, zo hard gewerkt en zo erg genoten!!!
    Als je thuiskomt is het weer ook nog prima (hoop ik).
    Maar misschien kom je ook even tot rust, en bedenk dan...wij zijn er allemaal voor je hoor!!!
    Een week daarna familieweekend, dan heb je geen tijd om Frankrijk te missen.
    Wat mij betreft.... je hoeft
    niets te doen hoor, rust maar lekker uit en laat je verwennen door je familie!
    Ga je koffers maar pakken enne....wij kijken naar je uit!!!!
    Ik wens je een hele goede thuisreis en ik hoop dat het afscheid in Frankrijk mee valt!!!

    Dikke kus van je tantutje...

  • 15 Augustus 2012 - 00:14

    Rien:

    Hoi Fenne,
    Jammer voor jou dat het einde in zicht is! Wat heb jij genoten, hard gewerkt en ik denk, ook een hoop vrienden gemaakt. Je zal ze allemaal missen als je weer thuis bent, maar je bent wel een hele mooi ervaring rijker!!
    Leuk dat je in zo'n wijn kasteel geweest bent, werden de druiven nog met blote voeten geperst?
    Hier is de temperatuur ook best goed hoor, voor Nederlandse begrippen dan!
    Ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt en dat het afscheid niet te moeilijk zal zijn. Gelukkig hebben we de foto's nog !!
    Je moet maar denken dat het thuisfront ook weer blij is als je er weer bent hoor!! Dan nog een paar dagen acclimatiseren en dan het familie weekend! Kan je ons vast nog wel leuke verhalen vertellen.
    Goeie reis terug meissie en bedankt voor al je leuke verslagen. Ik heb er van genoten!!
    Tot gauw in Veulen !!

    Liefs,
    Rien.

  • 16 Augustus 2012 - 16:28

    Marjoke:

    Ohhhh meisje,

    DAT gaat best nog moeilijk worden....wat zal je janken!!!!! Maar dat mag hoor, is niet zo heel gek..!
    En je weet dat er heus wel weer een tijd komt dat je terug kunt.. ik denk dat je dat wel gaat doen.
    Dat is ook wel een fijn idee toch?
    Je hebt mooie ervaringen op gedaan en er mooie herinneringen aan overgehouden, dat pakt niemand je meer af!
    En ja, hier is het ook wel leuk, al is het hier iets minder mooi weer, en iets minder mooie natuur, en iets minder (of anders) van alles, maar WIJ zijn hier wel!!
    En wat zal je blij zijn om je Pa en Ma en Zus weer te zien!!!
    Het is ook bijna familievogelweekend2012, dus dan wordt het weer héél gezellig!!
    Ik wens je veel sterkte met het afscheid, en een hele goeie reis.
    Nog hartstikke bedankt dat we weer met je mee mochten leven!
    Heeeel veeeeel liefs en tot ziens, binnenkort!!!

  • 17 Augustus 2012 - 13:07

    TINEKE:

    WELKOM THUIS!!!!!

    DIKKE KUS VAN ONS ALLEMAAL HOOR!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenne

Hier te lezen: mijn reiservaringen door Europa.

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 25982

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Mijn zomer in Frankrijk

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Treinen door Europa

Landen bezocht: